تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی

طبیعی است که کودکان در مراحل اولیه رشد زبان دچار ناروانی یا مشکل در تکلم می شوند. اما، اگر کودک شما بعد از یک سن خاص باز هم به لکنت ادامه می دهد، ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری باشد. در این مقاله، تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی را مورد بحث قرار خواهیم داد. همچنین نکاتی را در مورد نحوه تمایز بین این دو ارائه خواهیم داد. امیدواریم این اطلاعات به شما در درک بهتر رشد ارتباطی فرزندتان کمک کند و در صورت لزوم به دنبال درمان مناسب باشید.

نابسامانی های رشدی

هر زمان که سعی می کنیم صحبت کنیم، ذهن ما در افکار و احساسات غرق می شود. چه در حال انتقال اطلاعات ساده باشیم و چه درگیر یک بحث شدید، همیشه یک جریان دائمی از کلمات در سرمان می چرخد. ممکن است به نظر برسد که این افکار آگاهانه رخ می دهند، اما حقیقت این است که افکار قبل تر از اینکه کلمه از دهان ما خارج شود شروع می شوند. به عبارت دیگر، وقتی می‌خواهیم صحبت کنیم، ابتدا فکر می‌کنیم و سپس ارتباط برقرار می‌کنیم.

تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی در طول سال ها توسط روانشناسان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این موضوع (ابتدا فکر و سپس صحبت کردن) از سنین بسیار پایین شروع می شود. طبق یک مطالعه در دهه 1970، حتی نوزادان 6 ماهه این کار را انجام می دهند: پیش بینی کلمات قبل از بیرون آمدن . این نشان می‌دهد که گفتار فقط به معنای برقراری ارتباط نیست. بلکه ما درباره آنچه می‌خواهیم بگوییم از قبل فکر می کنیم.

اگر می خواهید گفتاردرمانی برای لکنت زبان را در کودک خود شروع کنید ، کلینیک فاطمه باقرزاده بهترین گفتاردرمانی در کرج است. زیرا این کلینیک با انواع روش های گفتاردرمانی برای کودکان و نهایت دقت و توجه به نیازهای خاص هر کودک، برنامه‌های درمانی متناسب ارائه می‌دهد. تیم متخصص و با تجربه این مرکز، با آموزش گفتاردرمانی کودکان از تکنیک‌های نوین درمانی استفاده می‌کند تا به کودکان کمک کند تا در محیطی ایمن و دوستانه، مهارت‌های گفتاری خود را تقویت کنند.

بهترین درمان لکنت زبان کودکان شامل بازی‌ها و فعالیت‌های جذاب و آموزشی است که به کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند. همچنین، والدین نیز به عنوان بخشی از فرآیند درمان، در جلسات مشاوره حضور دارند تا بتوانند با گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان در خانه نیز از تکنیک‌های مناسب برای حمایت از پیشرفت فرزندشان بهره‌برداری کنند. با همکاری نزدیک بین متخصصین و خانواده‌ها، کودکان می‌توانند به بهبود قابل توجهی در گفتار و ارتباطات خود دست یابند.

ناروانی ها را می توان با گفتار درمانی مدیریت کرد

مهم است که بدانیم همه افکار به شکل یکسان ایجاد نمی شوند. برخی ممکن است زودگذر یا بی اهمیت باشند ( مانند پیدا کردن سوییچ ماشین ) در حالی که برخی دیگر می توانند نگرانی های عمیق تری در ذهن شما ایجاد کنند. این فرآیند گاهی اوقات می‌تواند منجر به مکث‌های ناخوشایند یا ارتباطات نادرست شود، اما در مجموع به ما کمک می‌کند قبل از بیان نظرمان با دقت و شفافیت بیشتری فکر کنیم.

بنابراین، وقتی نوبت به تلاش برای بیان خود در گفتار می‌رسد، باید سرعت خود را کم کنیم و به خودمان اجازه دهیم از قبل آمادگی ذهنی داشته باشیم.  همانطور که می گویند: عمل از کلمات بلندتر صحبت می کند!

به همین دلیل، تجربه ناروانی ها طبیعی است. هر فردی در گفتار خود دارای ناهماهنگی هایی است. ناروانی اصطلاحی است که برای توصیف بی نظمی های معمولی در حین گفتار استفاده می شود. همانطور که کودکان نحوه برقراری ارتباط را یاد می گیرند، برخی از آنها در سنین 2 تا 5 سالگی دچار اختلال رشد (یا وقفه های کوتاه در گفتار) می شوند. این به این دلیل است که هنوز در حال یادگیری نحوه تولید صداهای زبان به طور دقیق و روان هستند.

بسیاری از کودکان ناهماهنگی های مشترکی دارند که از نظر رشد طبیعی است و جای نگرانی نیست. گفتاردرمانگران بر این باورند که وقتی بچه ها یاد می گیرند جملات طولانی تر با کلمات دشوارتر بسازند، مهارت هماهنگی آنها ممکن است نتواند با قدرت مغز همگام شود. به این دلیل که در همان زمان در حال تسلط بر سایر مهارت های رشدی (مانند یادگیری نحوه راه رفتن یا استفاده از توالت) هستند.

بیشتر بخوانید: آیا لکنت زبان ارثی است؟ 4 دلیل لکنت زبان کودکان + تکنیک های درمانی

ناروانی طبیعی چیست؟

برای توضیح تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی ، ناروانی طبیعی به مشکلات عادی کودکان در صحبت کردن اشاره دارد. به عنوان مثال تکرار صداها، کلمات یا عبارات، مکث در گفتار و اضافه کردن صداهای اضافی مانند “ام” هنگام صحبت کردن. اکثر کودکان در مراحل اولیه رشد زبان درجاتی از ناروانی طبیعی را تجربه خواهند کرد.

ویژگی های گفتار

  • تکرار چند هجای کل کلمه و عبارت: “من می خواهم به فروشگاه بروم”
  • الفاظ: “اوم” یا “اوه”
  • اصلاحات: “من می خواهم، نه نیاز به رفتن به فروشگاه دارم”

سایر رفتارها

  • بدون تنش یا مبارزه فیزیکی
  • بدون رفتار ثانویه
  • بدون واکنش منفی یا ناامیدی
  • نداشتن سابقه خانوادگی لکنت

تا زمانی که کودکان به سن سه سالگی می رسند، باید بتوانند اکثر صداها را به درستی تولید کنند و گفتار آنها باید بیشتر قابل درک باشد. اگر کودک شما هنوز هم علائم ناروایی را بعد از این سن نشان می دهد، مهم است که برای رد لکنت با یک آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کنید.

لکنت چیست؟

لکنت یک اختلال گفتاری است که با اختلال در جریان گفتار مشخص می شود. این اختلالات می تواند به شکل تکرار، طولانی شدن یا انسداد کلمات باشد. افرادی که لکنت دارند رفتارهای ثانویه مانند پلک زدن چشم یا تنش بدن را نیز در هنگام صحبت نشان می دهند.

ویژگی های گفتار

  1. تکرار صدا یا هجا: ” ممممی خواهم به فروشگاه بروم.”
  2. موارد طولانی: “ددددددرررررررسسسسته”
  3. انسداد: “من —— مممی خواهم به فروشگاه بروم.”

سایر رفتارها

کودکانی که لکنت دارند از ناهماهنگی های خود آگاه هستند. برخی از آنها ممکن است نگرانی های بیشتری مانند مشت کردن ، پلک زدن سریع چشم یا تکان دادن سر را تجربه کنند. این امر باعث ایجاد تنش و ناامیدی است که منجر به اجتناب از کلمات یا موقعیت هایی در لکنت زبان می شود.

در برخی موارد، کودکانی که لکنت زبان دارند، تنها با یک کلمه منظور خود را می رسانند تا مجبور نشوند با مشکل تولید عبارات پیچیده‌تر مقابله کنند. آنها لکنت را پیش بینی می کنند و این می تواند باعث اضطراب بیشتر شود. بنابراین حتی درک کامل آنها را سخت می کند.

چرا کودکان یا بزرگسالان لکنت دارند؟

در حالی که بسیاری از مردم تصور می کنند که لکنت یک پدیده کاملاً فیزیکی است، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این اختلال ممکن است در ذهن ریشه داشته باشد. مطالعات مربوط به تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی ، نشان داده افراد دچار لکنت زمانی که احساس امنیت و محافظت می کنند، مثل اوقاتی که تنها یا با دوستان نزدیک خود هستند، از علائم لکنت رهایی می یابند.

این نشان می دهد که برخلاف عواملی مانند تنش عضلانی و تحریک اندام های گفتاری، ترس و اضطراب در ایجاد لکنت نقش مهمی دارند. بنابراین، اگر کسی را می شناسید که لکنت دارد، زمانی که در حال صحبت کردن است، از او حمایت و مهربانی کنید. آنها از شما برای این حس آرامش تشکر خواهند کرد.

لکنت مشکلی است که بسیاری از افراد روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند. این امر باعث می شود افراد ، دچار اختلالات گفتاری و غیرقابل کنترل یا ناروانی هایی مانند تکرار صداها یا کلمات شوند. در نتیجه، منجر به ناهماهنگی های بیشتر می شود و به مرور زمان شرایط را تشدید می کند.

تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی

چند راه کلیدی برای تمایز بین لکنت و ناروانی طبیعی وجود دارد:

  • لکنت با اختلال در گفتار مشخص می شود در حالی که ناروانی طبیعی با جریان گفتار تداخلی ندارد.
  • لکنت با رفتارهای ثانویه مانند پلک زدن چشم یا تنش بدن همراه است، در حالی که ناروانی طبیعی چنین نیست.
  • لکنت می‌تواند منجر به واکنش‌های منفی، مانند ناامیدی یا عصبانیت شود، در حالی که ناروانی طبیعی اینطور نیست.
  • اگر سابقه لکنت زبان در خانواده وجود داشته باشد، احتمال لکنت در فرزند شما بیشتر است.

در اینجا چند راه کلیدی برای تمایز بین لکنت و ناروانی طبیعی آورده شده است. اگر زودتر تشخیص داده شود، می تواند کمک فراوانی به والدین و کودک کند.

بیشتر بخوانید: لکنت بعد از 4 ماه درمان

علل لکنت و ناروانی طبیعی متفاوت است.

در تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی ، لکنت ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است، در حالی که ناروانی طبیعی بخشی از رشد گفتار طبیعی است.

موارد متعددی وجود دارد که می تواند باعث لکنت زبان شود. چند نمونه عبارتند از:

سابقه خانوادگی لکنت زبان

ژنتیک نقش مهمی در لکنت زبان دارد . اگر یکی از اعضای خانواده شما لکنت زبان دارد، احتمال لکنت شما نیز بیشتر است.

مشکلات عصبی

مشکلات در نحوه عملکرد مغز می تواند باعث لکنت زبان شود. شرایطی مانند اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) یا سندرم تورت می تواند خطر لکنت زبان را افزایش دهد. هر دوی این شرایط با مشکلاتی در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز مرتبط هستند. اختلالات طیف اوتیسم همچنین می تواند بر رشد گفتار و زبان تأثیر بگذارد و ممکن است در هنگام رشد لکنت را شدیدتر کند.

عوامل محیطی

برخی از عوامل محیطی نیز ممکن است در ایجاد لکنت نقش داشته باشند. مواردی مانند اضطراب یا استرس که می تواند منجر به احساس ناتوانی در صحبت روان شود. علاوه بر این، اگر کودک در خانواده ای بزرگ شود که در آن مشاجره یا درگیری زیادی وجود دارد، می تواند منجر به لکنت زبان شود.

بزرگسالان مبتلا به لکنت معمولا از زمان کودکی به این اختلال مبتلا بوده اند. ممکن است بزرگسالان در مراحل بعدی زندگی خود دچار لکنت شوند. این امر پس از یک رویداد آسیب زا، مانند تصادف رانندگی یا مرگ یکی از عزیزان رخ می دهد.

سکته مغزی یا سایر آسیب های مغزی که به بخشی از مغز که مسئول کنترل زبان است آسیب می رساند، می تواند منجر به لکنت عصبی شود. لکنت روانی در اثر ضربه روحی شدید ایجاد می شود. همچنین اگر شما یا والدینتان لکنت داشته باشید، این احتمال وجود دارد که فرزندانتان نیز به دلیل ناهنجاری ارثی دچار لکنت شوند.

درمان لکنت و ناروانی طبیعی متفاوت است.

در تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی ، درمان شناخته شده ای برای لکنت وجود ندارد. اما گفتار درمانی های مختلفی برای آن وجود دارد که می تواند به افراد در مدیریت آن کمک کند. درمان ناروانی طبیعی ضروری نیست زیرا با بزرگتر شدن کودک خود به خود رفع می شود.

چه کسی می تواند به اختلالات گفتاری کودکان کمک کند؟

آسیب شناسان گفتار می توانند به بهبود لکنت کمک کنند . اول، یک ارزیابی کامل برای تعیین لکنت یا ناروانی طبیعی انجام می دهند. اگر مشخص شود که کودک لکنت دارد، آسیب شناس گفتار با کودک و خانواده او برای تهیه یک برنامه درمانی صحبت می کند.

درمان اختلالات گفتار

اگر تشخیص داده شد که کودک شما لکنت دارد، چندین گزینه درمانی در دسترس است . گفتار درمانی رایج ترین شکل درمان است و بر یادگیری تکنیک های مدیریت لکنت تمرکز دارد.

گفتار درمانی برای اختلالات گفتار

هدف از گفتار درمانی در تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی کمک به فرد در توسعه مهارت های روانی و کاهش واکنش های منفی و رفتارهای اجتنابی مرتبط با لکنت است. درمان ممکن است به صورت فردی، گروهی یا با کل خانواده انجام شود.درمان بر کمک به کودک شما برای مقابله با ناامیدی و اضطرابی که با لکنت همراه است تمرکز می کند. این امر شامل موارد زیر است:

  • شناسایی موقعیت هایی که باعث لکنت زبان می شود
  • یادگیری تکنیک های آرام سازی
  • ایجاد اعتماد به نفس

آسیب شناس گفتار و زبان کودک در کلینیک فاطمه باقرزاده یک برنامه درمانی برای لکنت زبان کودک شما  ایجاد می کند که متناسب با نیازهای فردی اوست. بهترین درمان برای لکنت زبان شامل ارزیابی دقیق وضعیت گفتاری و مشکلات خاص کودک، شناسایی عوامل مؤثر در لکنت و طراحی فعالیت‌های درمانی مناسب می‌باشد.

.متخصصان با استفاده از تکنیک‌های متنوع گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان ، نظیر تمرینات تنفس، گفتار درمانی تعاملی و روش‌های تقویت اعتماد به نفس، و آموزش گفتاردرمانی کودکان کمک می‌کنند تا به تدریج بر مشکلات گفتاری خود غلبه کنند.

همچنین، این کلینیک با انواع روش های گفتاردرمانی برای کودکان به والدین آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد تا بتوانند در روند درمان از فرزندان خود حمایت کنند و فضایی مثبت برای تمرین گفتار در خانه فراهم آورند. هدف نهایی این کلینیک که بهترین گفتاردرمانی در کرج است، نه تنها بهبود مهارت‌های گفتاری کودک است، بلکه افزایش احساس رضایت و اعتماد به نفس او در تعاملات اجتماعی نیز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: روش‌های کنترل لکنت زبان

تکنیک هایی که ممکن است در درمان استفاده شوند عبارتند از:

تمرینات تنفسی

تمرین تنفس از معده به جای قفسه سینه. این کار می تواند به کاهش سرعت گفتار و کاهش تلاش برای تولید گفتار کمک کند.

تمرینات کششی

این تمرینات می تواند به افزایش دامنه حرکتی در دهان و صورت کمک و تولید گفتار را آسان تر کند. قرار گرفتن مفاصل و عضلات صورت در موقعیت صحیح می تواند به کاهش تلاش برای تولید گفتار کمک کند.

تکنیک های روان سازی

روان سازی تکنیکی است که توسط آسیب شناسان گفتار برای بهبود جریان و آهنگ گفتار استفاده می شود. این تکنیک شامل تقسیم جنبه های خاصی از گفتار به واحدهای کوچکتر و تمرین آنها به صورت مجزا، قبل از ترکیب واحدها در عبارات و گفته های طولانی تر است.

بسته به نیاز فرد و تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی ، می توان از تکنیک های مختلف روان سازی استفاده کرد. برخی از نمونه های رایج عبارتند از طولانی کردن، که شامل نگه داشتن صداها یا هجاها طولانی تر از حد معمول به منظور افزایش مدت زمان آنها است. تمرین مکث ، که شامل به تاخیر انداختن الفاظی مانند “اوم” برای افزایش تسلط است. تکنیک های کاهش، که هدف آنها به حداقل رساندن استرس های اضافی یا به هم ریختگی گفتار فرد است. با ترکیبی از این تکنیک ها و حمایت تنفسی، فرد می تواند تا حد زیادی گفتار خود را بهبود بخشد.

تولید آهسته گفتار

هنگامی که با سرعت آهسته صحبت می کنید، مهم است که در عبارت و تلفظ خود بسیار دقیق باشید. این موضوع کمک می کند که شنوندگان شما قادر به پیگیری و درک آنچه شما می گویید باشند. علاوه بر این، صرف زمان برای کاهش سرعت در گفتار می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، کاهش سرعت به شنوندگان زمان بیشتری برای تأمل در کلمات شما می دهد و درک عمیق تر و تفکر انتقادی را تقویت می کند.

کاهش سرعت می تواند به شما کمک کند تا متوجه جزئیات کوچک در زبان یا ناهماهنگی در نوشتار خود شوید. به طور کلی، تلاش برای آهسته تر صحبت کردن می تواند راهی موثر برای بهبود کیفیت و وضوح تولید گفتار باشد. بنابراین اگر به دنبال یک ارتباط موثرتر هستید، سعی کنید سرعت حرف زدن خود را کاهش دهید!

سایر خدمات درمانی که می تواند به کودکان یا بزرگسالان مبتلا به لکنت کمک کند

روانشناسان می توانند به افرادی با اضطراب و احساسات منفی کمک کنند. همچنین گروه های حمایتی برای افرادی که لکنت دارند حس اجتماع و درک را ایجاد می کنند. برای کمک به کاهش اضطراب یا افزایش سلامت روانی در لکنت دارو تجویز می شود.

چگونه به کودکی که با ناروانی دست و پنجه نرم می کند کمک کنیم؟

اگر کودک شما علائم ناروانی طبیعی را نشان می دهد، چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به او انجام دهید:

کودک خود را تشویق کنید تا هنگام صحبت کردن، سرعت خود را کاهش دهد

وقتی کودکان آهسته صحبت می کنند، کمتر مرتکب اشتباه می شوند و بهتر می توانند افکار خود را سازماندهی کنند. این کار می تواند به کاهش ناروانی ها کمک کند.

در صورت نیاز به فرزندتان کمک کنید بین کلمات یا عبارات فاصله قرار دهد

اگر کودک شما در بیان یک کلمه یا عبارت مشکل دارد، او را تشویق کنید که بین کلمات یا عبارات نفس بکشد. این کار به او کمک می کند تا آرام شود و فشاری را که ممکن است احساس کند کاهش دهد.

بی وقفه به صحبت های فرزندتان گوش دهید

صحبت با کودکان دچار ناروانی، می تواند برای مخاطب خسته کننده باشد. سعی کنید در برابر اصرار برای تمام کردن جملات فرزندتان از سوی او مقاومت کنید. در عوض، اجازه دهید وقت خود را صرف کند و آنچه را که می گوید تمام کند.

فرزندتان را به خاطر تلاش هایش تحسین کنید

مهم است که فرزندتان را به خاطر تلاش هایش تحسین کنید، حتی اگر ناسازگار باشد. این کار به افزایش حس اعتماد به نفس کمک می کند و باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد.

با یک گفتاردرمانگر مشورت کنید

اگر نگران گفتار کودک خود هستید، با یک آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کنید. آنها قادر خواهند بود گفتار کودک شما را ارزیابی کنند و تشخیص دهند که آیا نشانه هایی از ناروانی یا لکنت را نشان می دهد یا خیر.

نتیجه گیری

اگر به دنبال بهترین دکتر برای لکنت زبان و یا تشخیص تفاوت لکنت و ناروانی طبیعی هستید ما کلینیک فاطمه باقرزاده را پیشنهاد می کنیم. این مرکز با بهره‌مندی از تیمی مجرب و متخصص، به ارائه خدمات مؤثر و بهترین درمان لکنت زبان کودکان می‌پردازد. همچنین با استفاده از انواع روش های گفتاردرمانی برای کودکان و روش‌های علمی و به‌روز، به شناسایی دقیق مشکلات گفتاری و لکنت زبان می‌پردازد و برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای آموزش گفتاردرمانی کودکان در هر بیمار تدوین می‌کند.

محیط گرم و حمایتی کلینیک، باعث می‌شود بیماران به راحتی و با احساس امنیت بیشتری تحت درمان در یک مرکز گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان قرار گیرند. علاوه بر این، همکاری نزدیک با خانواده‌ها و آموزش آن‌ها در فرآیند درمان نیز از ویژگی‌های برجسته این مجموعه است که به تسریع بهبودی کودکان کمک می‌کند. اگر به دنبال راه‌حل‌های مؤثر و حرفه‌ای برای لکنت زبان هستید، کلینیک فاطمه باقرزاده را که بهترین گفتاردرمانی در کرج است از دست ندهید.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www.instagram.com/clinic.bagherzadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.