مراحل رشد نرمال گفتاری در کودکان:
رشد طبیعی گفتار کودکان در یک گستره متوالی و منظم و بر اساس الگوی رشد مهارت های زبانی شکل می گیرد. هنگامی که عملکرد گفتاری کودک از این روند نرمال بیرون بیاید باید تاخیر در رشد گفتار را جدی گرفت و با متخصص گفتار درمانی مشورت کرد لذا در این مقاله مراحل نرمال رشد زبان و گفتار کودک شرح داده شده است که از تولد تا شش سالگی را شامل می شود.
مهارتهای گفتاری از تولد تا 8 هفتگی:
صدا هایی که کودک تولید می کند نشان دهنده فعالیت های زیستی مانند گریه کردن و صداهای ناشی از تنفس، خوردن، دفع، مکیدن، بلعیدن، صرفه و آروغ زدن است.
رشد زبان از 2 تا 6 ماهگی:
- صداهایی در عقب دهان تولید میکند.
- به لبخند مادر پاسخ می دهد و صدای مادر برایش معنی دار می شود.
- با دقت بیشتری به صداها گوش می دهد و به تغییر آهنگ صداها واکنش نشان می دهد.مثلا صدای مهربان را از صدای خسته تشخیص می دهد،
- باشنیدن صدا سرش را به طرف منبع صدا حرکت میدهد و به دنبال منبع صدا بر می گردد.
مهارتهای گفتاری 6 ماهگی تا 1 سالگی:
- مجموعه ای از صداهای تکراری و با ثبات بیشتر تولید می کند مثل: با با با با با با , د د د د د د
- مدت زمان توجه شنیداریش افزایش پیدا می کند.
- به صدای زنگ تلفن و به صدای اسم خودش واکنش نشان می دهد.
- با شنیدن نام اعضای خانواده به آنها نگاه می کند .
- مفهوم حداقل 12 کلمه را با شنیدن نام آنها می داند مثل : ماشین، عروسک و …
- از صدا ها تقلید می کند .
- با حرکت دادن مناسب سر و بدن نشان می دهد که درخواست کلامی مارا می فهمد مثلا دست بزن ، بابای کن. برای
- برای جلب توجه دیگران صدا سازی می کند.
- اولین کلمه معنادار را حدود 7 الی 9 ماهگی بیان می کند.
- هنگام تنهایی از گفتار نامفهوم با لحن و گفتار افراد بزرگسال استفاده می کند مثلا صداهایی مانند : د ، ب ، م ، پ تولید می کند.
- به تصویر خودش در آینه لبخند می زند و خندیدن دیگران را هم تکرار می کند.
مراحل گفتار 1 الی 1.5 سالگی:
- قادر به فهم جملات ساده است مثلا : توپتو بده.
- عبارت های آشنا را از یکدیگر تمیز می دهد مثلا: توپتو بده – ماشین رو بیار.
- دستورات تک مرحله ای را انجام می دهد.
- کلمه هایی را که می شنود را تکرار می کند.
- با شنیدن نام یک شی یا تصویر آنرا شناسایی می کند ، به آن نگاه می کند و یا نشان میدهد.
- معنای حدود 150 الی 200 کلمه را می داند.
- تعدادی پرسش ساده رامی فهمد مثل : این چیه ، توپت کو.
- شروع به فهم عبارت های طولانی تر می کند مثلا: برو کیف رو بیار.
- می تواند بیش از 10 کلمه معنادار را بگوید.
- در حداکثر موارد از گفتار برای ارتباط با دیگران استفاده می کند.
- کلمه هایی را که می شنود را تکرار می کند.
- صدا هایی مثل : د ، ب ، م ، ن ، پ ، ه در گفتار خود دارد.
گفتار در 1.5 سالگی تا 2 سالگی:
- دستورهای دوتایی را به صورت مستقل انجام می دهد. مثلاً :توپ را بردار به من بده عروسک را بده .
- داستانهای کوتاه گوش میدهد
- انواع عبارت ها را می فهمد پرسشهای بله و یا خیر با تکان دادن سر پاسخ می دهد.
- فعل هایی مانند بده برو بیا بشین بخواب و غیره را می فهمد .
- هر روز کلمه های جدیدی را یاد میگیرد و در صحبتش جملات ساده را افزایش می دهد.
- در سن ۲۴ ماهگی مفهوم ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه را می داند و می تواند بیش از سی کلمه را بیان کند.
- گاهی عبارتهای دو الی سه کلمه ای را تقلید میکند.
- وقتی در مورد خودش صحبت میکند از نام خودش استفاده میکند مال منه.
- در صحبتهایش از سوالات پرسشی استفاده می کند. مثلا: ماشین کو توپ کجاست.
- بیان همخوانهای گ و ک شروع میشود .
- بازی های نمادین مانند کارهای منزل مثل جارو کردن را تقلید میکند .
- بازی های وانمودی مثل خواباندن عروسک شروع میشود .
- از یک شی به عنوان نماد شی دیگر استفاده میکنند مثلاً استفاده از کنترل تلویزیون به جای تلفن و یا در قابلمه به جای فرمان ماشین.
رشد گفتار و حرف زدن در 2 تا 2.5 سالگی:
- گفتار نامفهوم به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.
- تعداد کلماتی که بیان میکنند ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه است.
- سوالات ساده می پرسد.
- عبارت های کششی پیچیدهتر را درک میکند و به کار میبرد اینجا بشین اینو بپوش.
- کاربرد بسیاری از کلمات را به کار میبرد و میداند . مثلا وقتی میگوییم با چه غذا بخوریم؟ قاشق را نشان می دهد .
- درک مفاهیم مربوط به اندازه را شروع می کند بزرگ کوچیک همچنین مفهوم کمیت مثل یکی… همه …و مفهوم مکان مثل زیر را می دانند.
- کار برد حروف اضافه را آغاز میکند مثل از …برای….. از مغازه اسباب بازی فروشی …. به پارک بری
- مفهوم ضمیر هایی مانند آنها و ما را درک میکند.
- معنای حدود ۵۰۰ کلمه را می داند.
- عبارتهای دو کلمهای را با ثبات بیشتری به کار میبرد.
- تقاضاهای خود را با جملات دو کلمه یا بیشتر بیان میکند. مثلا: دستتو بشور
از ضمایر شخصی مثل من… تو…. را به کار می برد. - با به کار بردن ضمیر من به خودش اشاره می کند.
- بیان نام اولین رنگ ها را آغاز میکند شمارش دو عدد را تکرار میکند. مثل: یک دو
- به پرسشهایی که از آن میشود پاسخ می دهد. مثلاً: این چیه؟ کی؟ سرود و ترانه های کودکانه را حفظ می کند.
- کلمات و یا عبارت های کوتاه را تکرار میکند.
- بیان همخوانهای ف د خ را آغاز میکند.
- همخوان های م ب پ در جایگاه انتهایی کلمات به کار می روند.
- تلفظ صدا بهتر میشود و حدود ۶۰ درصد گفتار قابل فهم است اسباب بازی ها را به صورت درست به کار میرود میبرد متناسب با عملکرد هر کدام .
- در هنگام بازی فعالیتهای مرتبط با هم انجام میدهد مثلاً مسواک زدن و یا خواباندن عروسک.
- مفهوم عدد یک و یا دو را درک میکند .
- بازی با کودکان دیگر را آغاز میکند. هنگام بازی بیشتر صحبت میکند از گفته های طولانی تر استفاده می کند
رشد حرف زدن 2.5 تا 3 سالگی:
- حافظه شنیداری افزایش پیدا میکند و سه بخشی میشود. مثلاً: به خاطر سپردن سه اسم را دارد.
- توالی دو دستور را به ترتیب باید میکند. برای مثال: تو بیار درو ببند.
- دستورات سه قسمتی را انجام می دهد. مثلاً: کفشاتو بپوشد در و باز کن برو بیرون.
- میتواند از عبارت هایی که از ۵ الی ۷ هجا تشکیل شده است استفاده کند. مثل: کفشامونو بپوشیم.
- مفهوم اکثر فعل های رایج را میداند مثلاً: بشین بپوش .
- مفهوم قیدهای مکان( زیر رو بالا) و بعضی قیدهای زمان( امروز دیروز) و برخی صفات معمول (کم زیاد پر خالی) را می داند.
- معنای حدود ۹۰۰ الی ۱۲۰۰ کلمه را می داند.
- وقتی به کودک دستورات دو الی سه قسمتی غیر مرتبط به یکدیگر می دهیم میتواند انجام دهد. مثلاً: لیوان را روی میز بگذارد و تلویزیون را روشن کند.
- می تواند ۳ مورد از داستاان را به یاد بیاورد. مثلاً: جمله هایی از یک داستان را به یاد می آورد.
- می تواند ۳ عدد یا سه کلمه به یاد آورد و تکرار کند.
- مفهوم زمان گذشته فعل ها را می داند .
- تلفظ صداها بیشتر میشود حدود ۷۵ درصد گفتار کودک قابل فهم است.
- واژه های مربوط به جنسیت دختر یا پسر را بیان میکند.
- نقاشی خودش را توضیح میدهد در مورد آن صحبت می کند.
- اگر از او بخواهید می توانند نام و نام خانوادگی اش را بگوید .
- از جمله های ساده سه الی چهار کلمه ای استفاده میکند .
- از کلمات پرسشی کجا؟ چرا؟ استفاده میکند.
- از ضمیر های مثل من و تو استفاده می کنند.
- برخی از اسم ها مانند لباسها را به صورت جمع به کار می برد.
- از ضمیر های متصل یا نشان دهنده مالکیت استفاده می کند. مثلاً: کفشش
- استفاده از حروف ربط را آغاز میکند. مثلاً: برای اینکه… چونکه حداقل سه رنگ را بیان می کند.
- اجازه گرفتن را آغاز میکند احساسات خود را بیان میکند.
- میتواند آغاز کننده گفتگو باشد.
مهارت گفتار در 3 الی 3.5 سالگی:
- حافظه شنیداری او به ۵ آیتم افزایش می یابد.
- حداقل به ترتیب توالی ۳دستور را رعایت می کند ماشین تو بردار بده به من درو باز کن .
- یک داستان ساده را بازگویی می کند برای مثال اتفاقات مهدکودک را تعریف میکند.
- ساختارهای پیچیده و طولانی تر گفتاری را می فهمد. مثلاً: دوست که لباس قرمز پوشیده اسمش چیه؟ اون ماشین که خراب شده کجاست؟
- به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به داستان گوش میدهد .
- مفاهیم پیچیده تر مانند بیشترکمتر کیفیت جنس بی نرمی را درک میکند.
- مفهوم شب و روز را درک می کند و فعالیت های روز را از فعالیت های شب متمایز می داند.
- دستوراتی که مفاهیم خالی پر و مثل هم و متفاوت را دارد درک میکند و انجام میدهد. مثلاً: توپ های مثل هم را داخل سبد بگذار.
- قیدهای مکان مثل نزدیک بیرون جلو و پشت را درک میکند.
- مفهوم مقایسه را میفهمد. مثلاً: دیوان منعکس داره لیوان تو نداره.
“این مقاله ادامه دارد…”