علائم اوتیسم در کودکان

از کجا بفهمم کودک من اوتیسم دارد؟

اگر نگران رفتار یا رشد فرزندتان هستید و به دنبال آشنایی با علائم اوتیسم در کودکان می‌گردید، این راهنما برای شماست. در ادامه، به‌صورت گام‌به‌گام با مهم‌ترین نشانه‌های اوتیسم در گروه‌های سنی مختلف آشنا خواهید شد. همچنین توضیحات تکمیلی درباره هر گروه سنی و نحوه تشخیص زودهنگام این اختلال ارائه شده است تا بتوانید با آگاهی کامل، دغدغه‌های خود را در خصوص فرزندتان برطرف کنید.

علائم اوتیسم در کودکان خردسال (1 تا 3 سال)

اختلال طیف اوتیسم در کودکان خردسال ممکن است با برخی یا تمام نشانه‌های زیر همراه باشد. تشخیص زودهنگام در این سن می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید فرزندتان برخی از این ویژگی‌ها را دارد، با یک متخصص رشد کودک یا روان‌پزشک کودک مشورت کنید.

1. تعامل اجتماعی یا بازی

  • ترجیح می‌دهد تنها بازی کند یا به‌ندرت وارد بازی گروهی می‌شود.
  • وقتی به او لبخند می‌زنید، ممکن است واکنش نشان ندهد و لبخند نزند.
  • برای شروع یا حفظ تماس چشمی با دیگران، دشواری دارد.
  • احساسات دیگران (شادی، غم یا پریشانی) را تشخیص نمی‌دهد یا پاسخ مناسبی به آن‌ها نمی‌دهد.
  • از نوازش یا بغل شدن اجتناب می‌کند یا برعکس، ممکن است بیش‌ازحد به دیگران نزدیک شود.
  • به نظر می‌رسد در دنیای خودش باشد و به محیط اطراف بی‌توجهی کند.
  • علاقه‌ای به بازی‌های گروهی نشان نمی‌دهد و کارهای دیگران را تقلید نمی‌کند (مثلاً دست زدن یا بای‌بای کردن).
  • در سلام یا خداحافظی کردن کم‌واکنش است.
  • در بازی نقش‌آفرینی (مثلاً صحبت با تلفن یا مراقبت از عروسک) شرکت نمی‌کند.
  • دیگران را در بازی یا فعالیت خود شریک نمی‌کند (مثلاً اسباب‌بازی‌هایش را برای به اشتراک‌گذاری نمی‌آورد).

توضیح تکمیلی: در این سن، یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص زودهنگام علائم اوتیسم در کودکان، توجه به شیوه تعاملات اجتماعی و بازی است. اگر متوجه شدید فرزندتان به اطرافیان و محیط کم‌واکنش است و ترجیح می‌دهد تنها بماند، بهتر است با متخصص رشد مشورت کنید؛ چراکه مداخله به‌موقع تأثیر زیادی در روند بهبود و رشد مهارت‌های ارتباطی خواهد داشت. ارزیابی اوتیسم در کودکان

2. ارتباطات

  • بیان خواسته‌ها و نیازهایش برایش دشوار است.
  • مهارت‌های زبانی او کمتر از هم‌سالانش رشد کرده است.
  • به نظر می‌رسد صحبت‌ها یا دستورات شما را به‌خوبی متوجه نمی‌شود.
  • گاهی از زبان به شکلی غیرعادی استفاده می‌کند (مثل تکرار کلمات یا بخشی از آهنگ‌ها).
  • وقتی نامش را صدا می‌زنید، پاسخ نمی‌دهد.
  • ممکن است به‌جای «من» از خود با عنوان «شما» یا «او» یاد کند.
  • اگر به شیئی اشاره کنید یا بخواهید چیزی را به او نشان دهید، عکس‌العمل خاصی نشان نمی‌دهد.
  • در مواقعی به نظر می‌رسد گوش نمی‌دهد یا حواسش جای دیگری است.
  • به‌جای بیان خواسته‌ها، تنها با دست به چیزی که می‌خواهد اشاره می‌کند.
  • هنگام نیاز ممکن است به‌طور مشخص تقاضای کمک نکند.
  • دستورالعمل‌های ساده را به‌سختی دنبال می‌کند.

توضیح تکمیلی: علائم اوتیسم در کودکان دو سال و سه ساله، غالباً به‌صورت تأخیر در گفتار و درک زبان ظاهر می‌شود. اگر احساس می‌کنید فرزندتان در بیان نیازهایش مشکل دارد یا از کلمات در جملات مناسب استفاده نمی‌کند، حتماً با یک گفتاردرمانگر یا روان‌شناس کودک مشورت کنید.

3. اختلال در علایق و رفتارها

  • به قوانین یا روال‌های خاص وابستگی زیادی دارد و در صورت ایجاد تغییر کوچک در برنامه روزمره، به‌شدت مضطرب و ناراحت می‌شود.
  • اسباب‌بازی‌ها را به شکلی تکراری مرتب می‌کند یا آن‌ها را به ترتیب خاصی می‌چیند.
  • ممکن است بارها و بارها یک حرکت یا فعالیت مشخص را تکرار کند و «گیر» بیفتد.
  • حرکات بدنی غیرعادی مانند بال‌بال زدن دست‌ها یا راه رفتن روی پنجه پا دارد.
  • به شیوه‌ای متفاوت با اسباب‌بازی بازی می‌کند (مثل چرخاندن چرخ‌های ماشین اسباب‌بازی به‌جای حرکت دادن آن).
  • بازی‌های تخیلی یا همکاری در بازی‌های گروهی را دشوار می‌یابد.
  • حرکات غیرمعمولی نزدیک صورت خود دارد (مثل تکان دادن انگشتان مقابل چشم).
  • ممکن است به اشیایی مثل کلید یا تکه‌ای نخ وابستگی خاص نشان دهد.
  • به صداهای بلند واکنش زیاد نشان می‌دهد (گذاشتن دست روی گوش) یا نسبت به بوها، مزه‌ها و بافت‌های خاص، حساسیت بالا دارد.

توضیح تکمیلی: رفتارهای تکراری و مقاومت در برابر تغییر، از شایع‌ترین علائم اوتیسم در کودکان هستند. اگر فرزندتان به برنامه‌های روتین خاصی وابسته است و تغییر در آن‌ها موجب ناراحتی شدید او می‌شود، می‌توانید با کمک متخصصان حوزه اوتیسم، راهکارهای انعطاف‌پذیری را بیاموزید و به تدریج در برنامه زندگی فرزندتان پیاده کنید.

علائم اوتیسم در کودک یک تا دو ساله چیست؟

دسته‌بندی علائم اوتیسم در یک تا دو سالگی
تأخیر زبانی
  • عدم گفتن کلمات تا ۱۶ ماهگی
  • عدم توانایی بیان جملات ساده تا دو سالگی
  • مشکل در بیان نیازها
  • عدم گفتن جملات دو کلمه‌ای تا ۲۴ ماهگی
  • الگوهای گفتاری غیرعادی مانند تکرار کلمات یا جملات
  • عدم پاسخ به اسم یا دستورات
مشکلات اجتماعی
  • عدم علاقه به بازی‌های اجتماعی
  • عدم استفاده از اشارات بدنی مانند تکان دادن سر یا خداحافظی
  • تمرکز خاص بر روی اشیا یا فعالیت‌ها
  • از دست دادن مهارت‌های اجتماعی یا زبانی
  • منزوی شدن و غرق شدن در دنیای خود
مشکلات حرکتی
  • راه رفتن روی انگشتان پا یا ناتوانی در راه رفتن
  • کمتر تقلید کردن از دیگران
رفتارهای تکراری
  • ردیف کردن اشیا
  • بازی غیرمعمول با اشیا
  • لذت بردن از باز و بسته کردن مکرر اشیا
واکنش‌های غیرمعمول
  • حساسیت بیش از حد یا کمتر از حد معمول به درد
  • واکنش غیرمعمول به صداها، بوها یا بافت‌ها
  • نشان ندادن علایق

 

علائم اوتیسم در سه سالگی چه هستند؟

دسته‌بندی علائم اوتیسم درکودک سه ساله
مهارت‌های اجتماعی
  • کودک اوتیستیک به صدا زدن نامش واکنشی نشان نمی‌دهد
  • از تماس چشمی اجتناب می‌کند
  • تنها بازی کردن را به بازی با دیگران ترجیح می‌دهد
  • وسائلش را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد
  • نوبتی بودن را نمی‌فهمد
  • علاقه‌ای به تعامل یا معاشرت با دیگران ندارد
  • تماس فیزیکی با دیگران را دوست ندارد یا از آن اجتناب می‌کند
  • به دوست‌یابی علاقه‌ای ندارد یا نمی‌داند چگونه این کار را انجام بدهد
  • حالت صورتش فرقی نمی‌کند یا شکل‌های نامناسبی از خودش نشان می‌دهد
  • نمی‌توان او را به‌راحتی آرام کرد
  • در بیان احساساتش مشکل دارد
  • احساسات دیگران را درک نمی‌کند
مهارت‌های زبانی و ارتباطی
  • مهارت‌های گفتاری و زبانی‌اش به تأخیر افتاده و از هم‌سالانش عقب‌تر است
  • کلمه‌ها و عبارت‌ها را بارها و بارها تکرار می‌کند
  • به سؤالات پاسخ مناسبی نمی‌دهد
  • آنچه را دیگران می‌گویند، تکرار می‌کند
  • به افراد یا اشیا اشاره‌ای نکرده و به اشاره دیگران هم پاسخی نمی‌دهد
  • ضمایر را معکوس بیان می‌کند. برای مثال، به‌جای «من» می‌گوید «تو»
  • به‌ندرت از زبان بدن استفاده می‌کند، یا اصلا استفاده‌ای نمی‌کند
  • با صدای بی‌احساس یا صدای آوازمانندی صحبت می‌کند
  • بازی‌های وانمودی یا نمایشی انجام نمی‌دهد
  • شوخی، طعنه یا متلک را نمی‌فهمد
رفتارهای نامنظم
  • کودک اوتیستیک حرکات تکراری انجام می‌دهد، مانند تکان خوردن به عقب و جلو
  • همیشه اسباب‌بازی‌هایش یا اشیای دیگر را بر اساس شکل یا اندازه‌شان ردیف می‌کند
  • از کوچک‌ترین تغییرات در برنامه‌های روزمره ناراحت و ناامید می‌شود
  • مدام به‌شکل یکسانی با اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کند
  • روال‌های به‌ظاهر عجیب‌غریبی دارد، و وقتی اجازه انجامشان را نداشته باشد، ناراحت می‌شود
  • قسمت مشخصی از اشیا را دوست دارد، مانند چرخ‌ها یا قطعات در حال چرخش
  • علایق وسواسی دارد
  • بیش‌فعالی یا بازه توجه کوتاهی دارد
سایر علائم
  • کودک اوتیسم تکانشگری دارد
  • پرخاشگری هم می‌تواند از علائم اوتیسم در سه سالگی باشد
  • با مشت زدن یا مدام خاراندن، به خودش آسیب می‌زند
  • کج‌خلقی مداوم و شدیدی دارد
  • به صداها، بوها، مزه‌ها، ظاهر یا احساسات، واکنش‌های نامنظمی دارد
  • عادات غذایی و خواب نامنظمی دارد
  • یا اصلا نمی‌ترسد، یا بیش از حد انتظار می‌ترسد

 

علائم اوتیسم در چهار سالگی کودک

دسته‌بندی علائم اوتیسم درکودک چهار ساله
مهارت‌های اجتماعی
  • به شنیدن اسم خود پاسخی نمی‌دهد
  • از برقراری تماس چشمی دوری می‌کند
  • تنها بازی کردن را به بازی با دیگران ترجیح می‌دهد
  • به خوبی با دیگران شریک نمی‌شود یا نوبت را رعایت نمی‌کند
  • در بازی‌های نمادین شرکت نمی‌کند
  • داستان نمی‌گوید
  • علاقه‌ای به تعامل یا معاشرت با دیگران ندارد
  • تماس فیزیکی را دوست ندارد یا به طور فعالانه از آن دوری می‌کند
  • علاقه‌ای به دوست‌یابی ندارد یا نمی‌داند چگونه دوست پیدا کند
  • حالات مختلف را در صورتش ایجاد نکرده یا حالات نامناسب ایجاد می‌کند
  • نمی‌توان او را به راحتی تسکین داد یا آرام کرد
  • در درک احساسات دیگران مشکل دارد
  • در بیان احساساتش یا صحبت در مورد آنها مشکل دارد
گفتار و مهارت‌های ارتباطی
  • نمی‌تواند جمله بسازد
  • کلمات یا عبارات را بارها و بارها تکرار می‌کند
  • به سوالات به درستی پاسخ نمی‌دهد یا دستورالعمل‌ها را دنبال نمی‌کند
  • مفهوم شمارش و زمان را نمی‌فهمد
  • ضمایر را به صورت معکوس استفاده می‌کند (مثلاً به جای «من»، «تو» می‌گوید)
  • به ندرت یا هرگز از حرکات یا زبان بدن مانند تکان خوردن یا اشاره کردن استفاده می‌کند
  • با صدای صاف و یکنواخت صحبت می‌کند یا آواز می‌خواند
  • شوخی، طعنه یا متلک را متوجه نمی‌شود
رفتارهای تکراری یا محدود
  • حرکات تکراری مانند تکان دادن دست‌ها، تکان دادن بدن به جلو و عقب یا چرخش دست‌ها را انجام می‌دهد
  • دائماً اسباب‌بازی‌ها یا اشیاء دیگر را به صورت مرتب ردیف می‌کند
  • از تغییرات کوچک در برنامه روزانه خود ناراحت یا کلافه می‌شود
  • می‌بایست برنامه منظم و با روال خاصی را دنبال کند
  • هر بار به یک شکل با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کند
  • بخش‌های خاصی از اشیاء را دوست دارد (اغلب چرخ‌ها یا قطعات در حال چرخش)
  • علایق وسواسی دارد

 

علائم اوتیسم در کودکان 4 تا 8 سال

در این گروه سنی، علاوه بر نشانه‌هایی که در خردسالی ذکر شد، موارد زیر نیز دیده می‌شود. کودکان 4 تا 8 ساله می‌توانند مسائل انتزاعی‌تری را درک کنند، اما ممکن است همچنان در برقراری ارتباط و تنظیم احساسات، دشواری داشته باشند.

1. تعامل اجتماعی یا بازی

  • ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را تنها بگذرانند.
  • ممکن است در بازی گروهی شرکت نکنند یا شکل مشارکتشان نامناسب باشد.
  • در تشخیص شوخی یا طعنه مشکل دارند و ممکن است حرف‌ها را خیلی جدی بگیرند.
  • قوانین اجتماعی مرسوم را متوجه نمی‌شوند و گاهی رفتارهایشان برای دیگران عجیب به نظر می‌رسد.
  • در مکالمه دوطرفه مشارکت کمی دارند و مکالمه را ادامه نمی‌دهند.
  • ورود دیگران به حریم شخصی‌ خود را تحمل نمی‌کنند و واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهند.
  • در نقش‌بازی و انجام بازی‌های تخیلی همچنان مشکل دارند.
  • نمی‌توانند به‌راحتی دوستی برقرار کرده یا آن را حفظ کنند.
  • گاهی حرف‌هایی می‌زنند یا کارهایی انجام می‌دهند که از نظر اجتماعی نامناسب است.

توضیح تکمیلی: برخی کودکان در این سن، به دلیل دشواری در برقراری ارتباطات اجتماعی، ممکن است در مدرسه با مشکلات رفتاری مواجه شوند یا به‌عنوان «گوشه‌گیر» یا «بیش‌فعال» شناخته شوند. اگر به این وضعیت شک دارید، مراجعه به روان‌شناس کودک می‌تواند به تشخیص درست و ارائه راهکارهای حمایتی در مدرسه و خانه کمک کند. اوتیسم در دختران

2. ارتباطات

  • در بیان خواسته‌ها و نیازهایشان با دشواری مواجه می‌شوند.
  • ممکن است از لحن، صدا یا لهجه‌ای غیرمعمول استفاده کنند (مثلاً یکنواخت یا خیلی رسمی).
  • گاهی از واژگان غیرمعمول یا کلماتی فراتر از سنشان استفاده می‌کنند.
  • ممکن است ارتباط کلامی‌شان محدود به موضوعاتی باشد که به آن علاقه‌مندند و توجهی به علاقه مخاطب نداشته باشند.
  • دستورالعمل‌های پیچیده یا قوانین جدید را به‌آسانی درک نمی‌کنند و نیاز به تکرار و توضیح بیشتری دارند.
  • ممکن است به‌جای «من» از ضمایر دیگر (تو، او) استفاده کنند.
  • تماس چشمی و زبان بدنشان برای برقراری ارتباط، ضعیف است و معمولاً از حالت چهره یا ژست‌های طبیعی استفاده نمی‌کنند.
  • جملات را ممکن است کاملاً تحت‌اللفظی متوجه شوند و درک کنایه یا شوخی برایشان سخت باشد.

3. اختلال در علایق و رفتارها

  • به انجام روتین‌ها و برنامه‌های مشخص عادت دارند و تغییر در آن باعث اضطرابشان می‌شود.
  • در بازی‌های تخیلی یا انعطاف‌پذیر مشکل دارند و همچنان به بازی‌های تکراری تمایل بیشتری دارند.
  • ممکن است به موضوع خاصی (مانند تاریخ، حیوانات، اتومبیل‌ها یا شخصیت‌های کارتونی) علاقه شدید نشان دهند و تمام صحبت‌هایشان درباره همان موضوع باشد.
  • تغییر موقعیت یا شرایط غیرمنتظره (مثل اردوهای مدرسه یا تغییر معلم) آن‌ها را به‌هم می‌ریزد.
  • هماهنگی بدنی ضعیفی دارند (مثلاً در دویدن، پریدن یا گرفتن توپ مشکل دارند).

توضیح تکمیلی: در این سن، کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به‌طور مشخص در مسیر تحصیلی خود با چالش مواجه شوند. کمک گرفتن از معلمان، مشاوران مدرسه، کاردرمانگران و روان‌شناسان متخصص در اوتیسم، می‌تواند در بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی آن‌ها مؤثر باشد.

علائم اوتیسم در کودکان بزرگ‌تر یا نوجوانان (9 تا 18 سال)

در این سنین، علائم اختلال طیف اوتیسم به شکل ظریف‌تری بروز پیدا می‌کند. کودکان بزرگ‌تر معمولاً آگاهی بیشتری از تفاوت‌های خود با همسالانشان دارند و ممکن است احساس انزوای اجتماعی یا اضطراب کنند.

  • ممکن است در تفکر انتزاعی و مفاهیمی مانند استعاره و کنایه مشکل داشته باشند.
  • آگاهی از تفاوت با همسالان می‌تواند باعث خجالت، کاهش اعتمادبه‌نفس و در مواردی افسردگی شود.
  • نیاز به حمایت و همراهی والدین، معلمان و متخصصان برای یادگیری مهارت‌های مقابله با فشارهای اجتماعی، تحصیلی یا تغییرات ناگهانی دارند.
  • در صورت عدم توجه مناسب از سوی مدرسه و خانواده، در معرض تحقیر یا قلدری همسالان قرار می‌گیرند و دچار مشکلات روحی و عاطفی می‌شوند.

اگر هر یک از دغدغه‌های بالا یا پرسش‌های مشابهی را دارید، به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی مؤثر، تأثیر چشمگیری در بهبود مهارت‌ها و توانمندی‌های کودک اوتیستیک دارد. هیچ کودک دو اوتیستیکی دقیقاً شبیه به هم نیست و هر کدام مسیر و سرعت رشد متفاوتی دارند. بنابراین، با مراجعه به متخصصان باتجربه در مراکزی نظیر کلینیک توانبخشی باقرزاده (شهر کرج) می‌توانید برنامه‌ای اختصاصی و متناسب با نیازهای فرزندتان دریافت کنید.

آدرس: کرج، چهارراه طالقانی جنب اداره پست ساختمان پزشکان امید طبقه 7 واحد 704

علائمی که نشان می‌دهد کودک باید برای اوتیسم ارزیابی شود

  • تا 12 ماهگی هیچ صدایی از خود تولید نکند یا اشاره و زبان بدنی نداشته باشد.
  • تا 16 ماهگی هیچ کلمه‌ای نگوید.
  • تا 24 ماهگی از عبارات دو کلمه‌ای استفاده نکند.
  • در هر سنی، از دست دادن هرگونه مهارت زبانی یا اجتماعی که قبلاً داشته است.

جمع‌بندی و توصیه نهایی: اگر هر یک از علائم اوتیسم در کودکان را در فرزندتان مشاهده کردید، جای نگرانی نیست اما لازم است سریعاً اقدام کنید. تشخیص و مداخله زودهنگام می‌تواند در بهبود مهارت‌های ارتباطی، زبانی و اجتماعی مؤثر باشد. متخصصان گفتاردرمانی، کاردرمانی، روان‌شناسی کودک و روان‌پزشکی کودک، همگی می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. بهره‌گیری از جلسات درمانی، مشاوره و حمایت محیطی مناسب (خانواده و مدرسه) به افزایش کیفیت زندگی فرزندتان منجر خواهد شد. فراموش نکنید که هر کودکی مسیر رشد متفاوتی دارد و تشخیص صحیح اولین گام برای کمک مؤثر به کودکان دارای اوتیسم است.

در کلینیک توانبخشی باقرزاده در شهر کرج علاوه بر خدمات مربوط به ارزیابی و توانبخشی کودکان، مشاوران متخصص می‌توانند برای رفع نگرانی‌های والدین و پشتیبانی روانی آن‌ها نیز کمک کنند.

نشانه های اوتیسم

بازه سنی علائم کلیدی
1 تا 3 سال
  • تأخیر در گفتار و درک زبان
  • کاهش ارتباط چشمی و واکنش به لبخند
  • ترجیح بازی انفرادی و عدم تقلید حرکات
  • حساسیت به تغییر در روتین و رفتارهای تکراری
4 تا 8 سال
  • مشکل در درک شوخی و قوانین اجتماعی
  • تأخیر در مهارت‌های ارتباطی و محدودیت در موضوعات موردعلاقه
  • مشکل در بازی‌های تخیلی و گروهی
  • آشفتگی هنگام تغییر در برنامه روزمره یا معلم
9 تا 18 سال
  • بروز ظریف‌تر علائم و آگاهی از تفاوت با همسالان
  • مشکل در تفکر انتزاعی و فهم کنایه و استعاره
  • احتمال انزوای اجتماعی، اضطراب یا افسردگی
  • نیازمند حمایت تحصیلی و روانی برای عبور از چالش‌های اجتماعی و تحصیلی

تفاوت علائم اوتیسم در دختران و پسران

نسبت ابتلا به اوتیسم در پسران نسبت به دختران حدود 4 به 1 است؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد دخترانی که در انتهای طیف عملکرد بالاتری هستند، ممکن است دیرتر تشخیص داده شوند. جدول زیر، برخی از تفاوت‌های مشاهده‌شده در علائم اوتیسم میان دختران و پسران را نشان می‌دهد:

جنبه مقایسه پسران دختران
آمار ابتلا حدود 4 برابر دختران کمتر گزارش می‌شود، اما امکان تشخیص دیرهنگام وجود دارد
تعاملات اجتماعی مشکلات را آشکارتر نشان می‌دهند و راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند ممکن است بهتر بتوانند مشکلات را پنهان کنند و با نقش‌آفرینی ارتباط برقرار کنند
علایق و وسواس‌ها اغلب مرتبط با موضوعات فنی (مثلاً دایناسورها، قطارها) ممکن است ظاهراً اجتماعی‌تر یا معمول‌تر به نظر برسد (مثلاً علاقه شدید به حیوانات خانگی یا افراد مشهور)
اختلالات همراه بیشتر با مشکلات رفتاری مثل بیش‌فعالی دیده می‌شود اضطراب، افسردگی و اختلالات خوردن بیشتر گزارش شده است
اگر دختر شما در ارتباطات اجتماعی دچار چالش است، نقش‌های اجتماعی را صرفاً از طریق تقلید یاد می‌گیرد و درک شهودی از آن‌ها ندارد، یا نشانه‌های اضطراب، افسردگی و اختلال خوردن را همراه با مشکلات تعامل اجتماعی بروز می‌دهد، بهتر است هرچه زودتر با یک متخصص رشد کودک مشورت کنید.

سؤالات رایج درباره بچه های اوتیسمی

۱. کودکم خیلی کم صحبت می‌کند و با هم‌سالانش ارتباط برقرار نمی‌کند؛ آیا این به معنی اوتیسم است؟

محدودیت در برقراری ارتباط کلامی و اجتماعی یکی از علائم رایج اختلال طیف اوتیسم است؛ اما صرفاً کم‌حرف بودن کودک، تشخیص اوتیسم را تأیید نمی‌کند. برای ارزیابی تخصصی، بهتر است به متخصصان مراجعه کنید.

۲. کودک من علاقه زیادی به تکرار حرکات خاص دارد؛ این می‌تواند نشانه اوتیسم باشد؟

حرکات یا رفتارهای تکراری می‌تواند یکی از نشانه‌های اوتیسم باشد. مشاوره با متخصص رشد کودک برای ارزیابی ضروری است.

۳. می‌ترسم فرزندم در مدرسه با کودکان دیگر ارتباط نداشته باشد. چگونه می‌توانم از او حمایت کنم؟

مهارت‌های اجتماعی را با بازی‌های گروهی کوچک تمرین کنید و با معلمان در ارتباط باشید. استفاده از داستان‌های اجتماعی نیز مؤثر است.

۴. آیا درمان قطعی برای اوتیسم وجود دارد؟

درمان قطعی وجود ندارد؛ اما مداخله زودهنگام می‌تواند به بهبود مهارت‌های کودک کمک کند.

۵. از کجا بفهمم کودک من حتماً اوتیسم دارد یا خیر؟

تشخیص قطعی نیاز به ارزیابی چندجانبه تخصصی دارد. متخصصان می‌توانند وضعیت را به‌دقت بررسی کنند.

۶. چه سنی برای شروع کاردرمانی یا گفتاردرمانی مناسب‌تر است؟

شروع گفتاردرمانی از ۲ تا ۳ سالگی توصیه می‌شود؛ اما در هر سنی مراجعه زودهنگام مفید است.

۷. آیا تغذیه یا مکمل‌های خاصی به بهبود وضعیت اوتیسم کمک می‌کند؟

درمان قطعی تغذیه‌ای وجود ندارد. تغییرات در رژیم غذایی باید با مشورت متخصص تغذیه انجام شود.

۸. چگونه می‌توانم با اضطراب خودم در خصوص آینده فرزندم مقابله کنم؟

از حمایت خانواده، مطالعه در مورد اوتیسم و مشاوره با روان‌شناس بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس