سن راه رفتن کودک

سن راه رفتن کودک – برخی از والدین فکر می کنند که نوزادشان به یک‌باره شروع به دویدن و بالا رفتن از روی مبلمان کرده است. اما در واقع، رشد مهارت‌های حرکتی در نوزادان، دامنه های وسیع تری دارد. کودک شما ممکن است تا 9 ماهگی بتواند راه برود یا در 14 ماهگی همچنان با روش های مخصوص به خودش حرکت کند.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC)، بازه کلی برای راه رفتن کودک بین 12 تا 18 ماه است. در حقیقت، CDC اشاره می کند که نوزادان اغلب می توانند چند قدم مستقل در حدود 1 سالگی بردارند و معمولاً تا 18 ماهگی می توانند به تنهایی راه بروند.

قبل از راه رفتن، معمولاً خزیدن و قبل از خزیدن کامل، حرکت یا جابجایی وجود دارد. قبل از آن، غلت زدن وجود دارد و یاد می گیرند که خودشان را از زمین به  سمت بالا حرکت دهند.

هر مهارت حرکتی کودک شما گامی به سوی این است که بتواند به تنهایی حرکت کند. آنها توانایی های زیادی برای تسلط دارند، از ایجاد قدرت عضلات مرکزی گرفته تا حمایت از وزن و کنترل حرکات اندام خود.

در ادامه 9 مرحله حرکتی که نوزادان برای راه رفتن از آن عبور می کنند، را توضیح داده ایم:

فشار رو به بالا

در بدو تولد، کودک شما قادر نیست سر خود را بالا نگه دارد یا بدن خود را به هیچ وجه کنترل کند. اما همانطور که از مرحله نوزادی بیشتر عبور می کند، کنترل بیشتری روی بدن خود دارد.

به گفته متخصصان، کودک شما در حدود 3 ماهگی کنترل سر و در 4 ماهگی کنترل بیشتری روی گردن و تنه خود خواهد داشت، از جمله توانایی فشار بدن به بالا هنگامی که روی شکم دراز می کشد.

فشار بدن به بالا گام مهمی در جهت توسعه قدرت کمر و پشت است که در نهایت برای ایستادن به آن نیاز دارند.

سن مورد انتظار: 3 تا 4 ماه

کلینیک باقرزاده به عنوان بهترین کلینیک‌ کاردرمانی در کرج به شما در این زمینه کمک می کند. این کلینیک دارای کادردرمانی متشکل از افراد متخصص و با تجربه در زمینه کاردرمانی است که به خوبی با شیوه‌های نوین درمان و سن راه رفتن کودک آشنا هستند.

بیشتر بخوانید: نوک پنجه راه رفتن

غلتیدن

کودک شما ابتدا از جلو به عقب غلت می زند و چند هفته یا یک ماه بعد، غلتیدن از عقب به جلو را متوجه خواهد شد. در 6 ماهگی، می تواند به راحتی در هر دو جهت غلت بزند.

آنها متوجه می شوند که این یک راه عالی برای رسیدن به آن اسباب‌بازی است که نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند . در این مرحله شروع به چرخیدن برای رسیدن زودتر به آن می کنند.

سن مورد انتظار: 3 تا 6 ماه

نشستن

در این مرحله کودک شما می تواند به تنهایی بنشیند. بین 6 تا 9 ماهگی، شروع به نشستن بدون تکیه گاه می‌کند.

ممکن است ابتدا با کمک بنشیند، سپس بدون کمک ، و بعد از آن شروع به حرکت به داخل و خارج در حالت نشسته بدون هیچ کمکی کند.

سن مورد انتظار: 4 تا 9 ماه

اسکوتینگ

برخی از نوزادان ابتدا ترجیح می‌دهند که به حرکت بیفتند، در حالی که برخی دیگر قبل از شروع حرکت سعی می‌کنند راست بایستند. وقتی که حرکت کردند، به شکل‌های مختلفی مانند سرخوردن یا خزیدن حرکت می کنند. این اصطلاحات، حرکات مختلف نوزادان را توصیف می‌کنند که قبل از خزیدن رخ می‌دهند.

اولین حرکات کودک شما روی زمین ممکن است کمی ناخوشایند یا عجیب باشد. آنها می توانند از هر چیزی برای حرکت استفاده کنند، از هل دادن با پاهایشان تا کشیدن بدنشان به اطراف با دستانشان.

سن مورد انتظار: 6 تا 11 ماه

بالا کشیدن

هنگامی که کودک شما طعم صاف نشستن را چشید، ممکن است مشتاق باشد که روی پاهای خود بایستد. آنها قادر خواهند بود بین 8 تا 11 ماه بایستند.

سن مورد انتظار: 8 تا 11 ماه

خزیدن

در سن راه رفتن کودک ، از 6 ماهگی تا اولین تولد خزیدن شروع می شود. خزیدن واقعی روی دست ها و زانوها می تواند نوزاد شما را با سرعتی شگفت انگیز به حرکت درآورد، اما راه های زیادی وجود دارد که او می تواند برای دور زدن انتخاب کند.

برخی از نوزادان هرگز نمی خزند. بلکه، مستقیماً بعد از غلتیدن به راه می افتند.

کارشناسان می گویند، بسیاری از نوزادانی که خزیدن را تجربه می کنند مهارت های رشدی بیشتری خواهند داشت. خزیدن به تقویت ماهیچه ها کمک می کند، آگاهی بدن ایجاد می کند و به عضلات چپ و راست می آموزد که هماهنگ کار کنند.

سن مورد انتظار: 6 تا 13 ماه

بیشتر بخوانید: رفلکس مکیدن چیست؟

راه رفتن با کمک

هنگامی که کودک شما متوجه می شود که می تواند در حالی که دست شما را گرفته راه برود، ترجیح می دهد هرگز شما را رها نکند. کودک شما با «کروز کردن» یا راه رفتن در حالی که مبلمان را با دستان خود برای حمایت نگه می‌دارد، از هر قسمت مبلمان استفاده می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که مبلمان شما ثابت و ایمن باشد تا کودک در حین رفت و آمد به آن تکیه کند .

سن مورد انتظار: 6 تا 13 ماه

ایستادن بدون کمک

هر چه نوزادتان به قدم زدن واقعی نزدیک‌تر می‌شود، زمان شروع مهارت جدید برای او بیشتر می‌شود. این به این خاطر است که برخی از نوزادان زودتر شروع به تمرین مهارت‌های حرکتی بزرگ می‌کنند، در حالی که برخی دیگر صبر می‌کنند و به سرعت از این مراحل عبور می‌کنند تا به حرکت واقعی برسند.

تعادل یک عامل کلیدی برای ایستادن به تنهایی است، که نوزادتان شاید فقط در 6 ماهگی قادر به انجام آن باشد . اما اگر تا بعد از جشن تولد اولش صبر کند، کاملاً طبیعی است.

سن مورد انتظار: 6 تا 14 ماه

پیاده روی

اولین قدم‌های کودک شما می‌تواند در اوایل 8 ماهگی یا اواخر سال دوم زندگی‌اش انجام شود. اما در این مرحله، هشدارهای زیادی خواهید داشت، زیرا کودک شما این کار را خواهد کرد.

آنها برای مدتی در حال گشت و گذار و تلاش برای حفظ تعادل هستند.

نگران نباشید اگر بچه‌تان بیشتر به نشستن و بازی کردن علاقه دارد تا ایستادن و راه رفتن. تا زمانی که نوزادتان نزدیک به جشن تولد دومش به تنهایی اولین قدم‌ها را برندارد، این که حالا در حال نشستن و بازی کردن است، تأخیری محسوب نمی‌شود.

سن مورد انتظار: 8 تا 18 ماه

چگونه به کودک خود در یادگیری راه رفتن کمک کنیم؟

کودک شما یک انگیزه ذاتی برای حرکت کردن دارد. در هر مرحله، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بنشینید و به او اجازه دهید توانایی های خود را در زمان خود کشف کند. شما همچنین می توانید او را تشویق کنید که در هر مرحله تحرک بیشتری داشته باشد.

زمانی که به مرحله خزیدن نزدیک می‌شود، اسباب‌بازی مورد علاقه‌ او را دور از دسترس قرار دهید، تا برای نزدیک‌تر شدن به آن تلاش بیشتری کند.

هنگامی که کودک شما در حال گشت و گذار است، یا هنگامی که دور از دسترس او نشسته اید، صدایش کنید تا به سمت شما بیاید. ممکن است مبلمان را رها کند تا بتواند قدمی به سمت شما بردارد و دست شما را بگیرد.

مطمئن شوید که فضای کودک شما برای تحرک ایمن است. خانه خود را با پوشاندن گوشه های تیز، محکم کردن مبلمان و جابجایی وسایل شکستنی از سر راه کودک ایمن کنید تا کودک بتواند با خیال راحت به گشت و گذار بپردازد.

اگر کودک شما در مراحل حرکتی به آرامی پیشرفت نکرد، استرس نداشته باشید. وقتی کودک راه رفتن را یاد می‌گیرد، مشکلاتی مانند زمین خوردن انتظار می‌رود. حتی ممکن است اولین قدم های خود را بردارند، سپس برای مدت کوتاهی به خزیدن برگردند زیرا برای قدم های بیشتر اعتماد به نفس پیدا می کنند.

کلینیک باقرزاده بهترین کلینیک کاردرمانی در کرج است که با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های به‌روز در درمان و ارزیابی بیماران، کیفیت خدمات خود را روزبروز افزایش می‌دهد. در این کلینیک برای هر بیمار، با توجه به نیازها و شرایط خاص او، برنامه درمانی منحصر به فردی طراحی می‌شود.

اگر کودک شما در این نقطه راه نمی رود چه باید کرد؟

اولا، نترسید! سن راه رفتن کودک بین 9 تا 18 ماهگی، محدوده وسیعی از زمانی است که کودک شما به نقطه عطف راه رفتن می رسد، و این بدان معناست که در بیشتر موارد، نیازی نیست نگران این باشید که مهارت های کودکتان کجاست.

بر اساس منبع معتبر CDCT، اگر کودک شما تا 18 ماهگی راه نمی‌رود یا قبل از آن به برخی از نقاط عطف مرتبط با راه رفتن نرسیده است، مانند نشستن بدون کمک در 9 ماهگی یا ایستادن بدون حمایت، ایده خوبی است که با کودک خود صحبت کنید.

این باعث می‌شود که شما زودتر در رشد نوزادتان دخالت کنید و هر نگرانی احتمالی را از بین ببرید (هرچند که می‌خواهیم دوباره بگوییم که ممکن است نوزادتان یک راه‌رفتن آرامتر داشته باشد که به کمی زمان بیشتر نیاز دارد!).

شما باید با پزشک بچه‌تان در مورد ارزیابی‌های بیشتر صحبت کنید اگر فرزندتان:

  • یک مهارت را یاد می‌گیرد و سپس به‌طور کامل آن را فراموش می‌کند
  • در رشد خود به عقب برمی‌گردد
  • در حال کندتر حرکت کردن است
  • حرکات نامتقارنی نشان می‌دهد، یعنی در یک سمت بهتر از سمت دیگر حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش‌های رشد مهارت حرکتی کودک دو ساله

نتیجه گیری

کلینیک باقرزاده در زمینه کمک به رشد مهارت‌های حرکتی کودکان خدمات متنوع و موثری ارائه می‌دهد. بررسی دقیق مهارت‌های حرکتی و رشد نوزاد به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف، طراحی برنامه‌های درمانی ویژه برای هر کودک بر اساس نیازهای خاص او، با تمرکز بر تقویت مهارت‌های حرکتی، استفاده از بازی‌های حرکتی و فعالیت‌های تفریحی برای تشویق نوزادان به پیشرفت در مهارت‌های حرکتی، نظیر خزیدن، نشستن و ایستادن و ارائه مشاوره و آموزش به والدین در مورد فعالیت‌ها و تمرین‌های مناسب برای تقویت مهارت‌های حرکتی نوزاد در خانه از جمله خدمات این مرکز است.

این خدمات به والدین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که نوزادشان در مسیر رشد طبیعی و سالم قرار دارد و مهارت‌های حرکتی‌اش به خوبی توسعه می‌یابد.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/clinic.bagherzadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.