روش فلورتایم اوتیسم

روش فلورتایم اوتیسم یک درمان مبتنی بر رابطه برای کودکان مبتلا به اوتیسم است. والدین با کودک روی زمین راه می روند تا در سطح کودک با او بازی کنند و تعامل کنند.

فلورتایم یک جایگزین برای ABA است و گاهی اوقات در ترکیب با درمان های ABA استفاده می شود.هدف از این درمان این است که در بهترین زمان درمان اوتیسم بزرگسالان به کودکان کمک کنند تا “دایره های ارتباطی” خود را گسترش دهد. آنها با کودک در سطح رشد خود ارتباط می گیرند و بر روی نقاط قوت او تمرکز می کنند.

درمانگران و والدین از طریق فعالیت هایی که هر کودک از آن لذت می برد، او را درگیر می کنند. وارد بازی های کودک می شوند. آنها بیشتر از رفتار کودک پیروی می کنند.

شش نقطه عطف کلیدی روش فلورتایم اوتیسم

هدف فلورتایم کمک به کودک برای رسیدن به شش نقطه عطف کلیدی است که به رشد عاطفی و فکری او کمک می کند:

  • خودتنظیمی و علاقه به دنیا
  • صمیمیت، یا مشارکت در روابط
  • ارتباط دو طرفه
  • ارتباطات پیچیده
  • ایده های احساسی
  • تفکر عاطفی

کار درمانگران به والدین می آموزند که چگونه فرزندان خود را به سمت تعاملات پیچیده تر هدایت کنند. این فرآیند که “باز کردن و بسته شدن حلقه‌های ارتباطی” نامیده می‌شود، در رویکرد روش فلورتایم اوتیسم تمرکز دارد.

فلورتایم به تنهایی روی مهارت های گفتاری، حرکتی یا شناختی کار نمی کند. بلکه از طریق تمرکز بر رشد عاطفی به این مناطق می پردازد.

به طور کلی، این روش کودکان مبتلا به اوتیسم را تشویق می کند تا خود را به حداکثر توانی که دارند برسانند. به جای اینکه «تشخیصشان چه می گوید» یا «آنها چه کسانی هستند» .

بهترین راه درمان اوتیسم کمک گرفتن از یک متخصص زبده و با تجربه در زمینه شناخت اولین علائم اوتیسم است. کلینیک باقرزاده به عنوان یک مرکز تخصصی در زمینه تشخیص اوتیسم ، ارائه خدمات و درمان های متنوع برای کودکان با این اختلال عصبی انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  اثر بخشی روش PRT در اختلال اوتیسم

روش فلورتایم اوتیسم چگونه کار می کند؟

فلورتایم در یک محیط آرام انجام می شود. این کار می تواند در خانه یا در یک محیط حرفه ای باشد.

جلسات درمانی بین دو تا پنج ساعت در روز است. این جلسات شامل آموزش برای والدین و مراقبان و همچنین تعامل با کودک است.

در طول یک جلسه، والدین یا کاردرمانگران به فعالیت های کودک می پیوندند و از او پیروی می کنند. سپس کودک را درگیر تعاملات پیچیده تر می کنند.

جلسات بر بازی رفت و برگشت تاکید دارند. این اساس توجه مشترک، مشارکت و حل مشکل است. والدین و کاردرمانگران به کودک کمک می کنند تا تمرکز خود را حفظ کند و تعاملات و تفکر انتزاعی و منطقی را تقویت کند.

شما می توانید برای کمک به کودک اوتیسم خود با روش فلورتایم اوتیسم با ما تماس بگیرید. کلینیک باقرزاده بهترین کلینیک‌ کاردرمانی در کرج است که به شما مشاوره های خوب و مفیدی را برای کنترل رفتار کودک ارائه می دهد.

مثال فلورتایم:

کودک در حال ضربه زدن به یک کامیون اسباب‌بازی است، باید والدین به ماشین اسباب‌بازی به همان شیوه ضربه بزنند. سپس والدین ماشین را جلوی کامیون کودک بگذارند یا زبانی را به بازی اضافه کنند. این کار کودک را تشویق می کند تا پاسخ دهد و تعامل داشته باشد.

همانطور که کودکان رشد می کنند، متخصصین و والدین این استراتژی ها را با علایق رشد کودک خود مطابقت می دهند. آنها سطوح بالاتری از تعامل را به او یاد می دهند.

به عنوان مثال، والدین می توانند به جای بازی با کامیون های اسباب بازی، با هواپیما یا حتی ایده ها و زمینه های تحصیلی مورد علاقه فرزندشان درگیر شوند.خانواده ها تشویق می شوند که در بهترین زمان درمان اوتیسم از اصول فلورتایم در زندگی روزمره خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم با قصه درمانی

تاریخچه فلورتایم

روش فلورتایم اوتیسم توسط دو روانپزشک کودک، به نام های Stanley Greenspan،  MD و Serena Wieder، PhD  ایجاد شده است. این درمان مبتنی بر مدل رابطه فردی-تفاوت رشدی (DIR) است. دکتر گرینسپن  مدل DIR  را برای کودکان در دهه 1980 توسعه داد.

چه کسی خدمات فلورتایم را ارائه می دهد؟

انواع مختلفی از متخصصان به دنبال آموزش ویژه در تکنیک های فلورتایم هستند، از جمله:

  • روانشناسان کودک
  • معلمان آموزش استثنایی
  • گفتار درمانگران
  • کاردرمانگران

والدین و مراقبان نیز می توانند تکنیک های فلورتایم را از طریق کارگاه ها، کتاب ها و وب سایت ها یاد بگیرند.

بیشتر بخوانید: فواید آب درمانی برای کودکان اوتیسمی و فلج مغزی

نتیجه گیری

اگر به دنبال یک کاردرمانی خوب در کرج برای روش فلورتایم اوتیسم هستید، کلینیک باقرزاده از روش‌ها و تکنیک‌های مدرن و مؤثر برای تشخیص و درمان اوتیسم استفاده می‌کند، از جمله مشاوره تغذیه، توانبخشی، روان‌شناسی و ترکیبی از روش‌های متعدد دیگر. کلینیک باقرزاده با کاردرمانی در منزل کرج ، هدف اصلی خود را بر اساس ارتقاء کیفیت زندگی کودکان اوتیسمی و کمک به ایجاد تغییرات مثبت در رفتار و توانایی های آنها گذاشته است.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www.instagram.com/clinic.bagherzadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.