تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً تأخیرهای رشدی متفاوتی را تجربه می کنند، اما لزوما هر کودک با تأخیر رشدی به اوتیسم مبتلا نیست. تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی به عوامل دیگری مانند مشکلات شنوایی یا بینایی بستگی دارد که می توانند باعث تأخیر رشد یا ایجاد آن شوند.

نقاط عطف رشد نشانگرهایی هستند برای تعیین اینکه آیا کودک با سرعت معمولی در مقایسه با سایر کودکان هم سن رشد می کند یا خیر .

هنگامی که کودک به نقطه عطف خاصی نمی رسد، متخصصان از آن به عنوان تاخیر رشد یاد می کنند. عوامل زیادی می توانند باعث این نوع تاخیر شوند یا در ایجاد آن نقش داشته باشند.

این مقاله تاخیرهای رشدی و اوتیسم را با هم مقایسه می کند، از جمله نکاتی در مورد شناسایی هر یک و نحوه حمایت از کودک در هر دو مورد را ارائه می نماید.

بیشتر بخوانید: آیا تاخیر در گفتار کودکان نشانه اوتیسم است؟

تأخیر رشد در مقابل اوتیسم

بر اساس گزارش سال 2023 از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود 8.5٪ از کودکان 3 تا 17 ساله در ایالات متحده دارای ناتوانی رشدی، از جمله اختلال طیف اوتیسم (اوتیسم) هستند.

همین گزارش خاطرنشان می کند که حدود 6 درصد از کودکان در این محدوده سنی با تشخیص “تاخیر رشدی” مواجه هستند که نه یک ناتوانی ذهنی است و نه اوتیسم.

کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً در یک یا چند ناحیه تاخیر رشدی را نشان می دهند. با این حال، هر کودکی که تاخیر رشدی را تجربه می کند، اوتیسم ندارد.

تأخیر در رشد نیز می تواند ناشی از مسائل بهداشتی اساسی باشد. مانند:

  • مشکلات شنوایی، که ممکن است تاخیر در زبان و ارتباط را افزایش دهد.
  • مشکلات بینایی، که ممکن است تاخیر در رشد حرکتی را افزایش دهد.
  • برخی شرایط ژنتیکی یا متابولیک، که ممکن است باعث تاخیر در چندین زمینه شود.

اگر کودکی دارای تأخیر قابل توجه یا تأخیر در چندین زمینه باشد ممکن است نشان دهنده اوتیسم باشد. شما می توانید برای کمک به کودک اوتیسم خود و تشخیص تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی با ما تماس بگیرید. کلینیک باقرزاده بهترین کلینیک‌ کاردرمانی در کرج است که به شما مشاوره های خوب و مفیدی را برای کنترل رفتار کودک ارائه می دهد.

نقاط عطف رشد

نقاط عطف رشد نشانگر رشد کودک از دوران نوزادی تا اوایل کودکی است. این موضوع تعیین می کند که آیا کودک با سرعت معمولی برای سن خود رشد می کند یا خیر.

این نقاط عطف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مهارت های اجتماعی و عاطفی
  • مهارت های زبانی و ارتباطی
  • مهارت های شناختی مانند تفکر، یادگیری و حل مسئله
  • مهارت های فیزیکی

بر اساس CDC، جدول زیر نمونه هایی از نقاط عطف در سنین مختلف را نشان می دهد.

 

سننقاط عطف اجتماعی و عاطفینقاط عطف زبان و ارتباطاتنقاط عطف شناختینقاط عطف فیزیکی
 2 ماهبه صورت یک مربی نگاه می کندبه صداهای بلند واکنش نشان می دهدمواظب حرکات مربی استوقتی روی شکم دراز می کشد سرش را بالا نگه می دارد
6 ماهآگاهی از افراد آشنا را نشان می دهدبه نوبت با یک مربی صدا تولید می کنددستش را به سمت اسباب بازی می بردو هنگام نشستن از دستان خود برای حمایت استفاده می کند.
1 سالبا یک مراقب بازی می کند، مانند دست زدن به کیکخداحافظیوسایل را در ظرف قرار می دهددر حالی که وسیله ای را در دست گرفته راه می رود.
18 ماهنشان دادن موارد مورد علاقهسعی می کند سه یا چند کلمه را به غیر از “مامان” یا “بابا” بگویدکارهای روزمره یک مربی را تقلید می کندبدون کمک راه می رود
2 سالبه صورت مراقب نگاه می کند تا ببیند در یک موقعیت جدید چگونه واکنش نشان می دهدحداقل دو کلمه با هم می گویدسعی می کند از سوئیچ ها، دستگیره ها یا دکمه های روی اسباب بازی ها استفاده کند.

 

به توپ ضربه می زند
3 سالمتوجه می‌شود و با بچه‌های دیگر بازی می‌کندمی‌پرسد: «چه کسی»، «چه»، «کجا» یا «چرا»با کمک مربی یک دایره می کشدبدون کمک لباس می پوشد
5 سالدر بازی با کودکان دیگر از قوانین پیروی می کند یا به نوبتاز قافیه های ساده استفاده می کند یا آنها را تشخیص می دهدتا 10 میشماردروی یک پا می پرد

تشخیص تاخیر رشد 

CDC  یک چک لیست برای تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی مربیان فراهم کرده برای تعیین اینکه آیا کودک به نقاط عطف خاصی می رسد یا خیر. همچنین یک چک لیست مصور و اطلاعاتی در مورد اینکه اگر کودک به یک نقطه عطف نرسید چه کاری باید انجام دهید .

بیشتر بخوانید: تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی چیست؟

علائم اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب در زمینه های زیر در مقایسه با همسالان بدون اوتیسم تفاوت هایی نشان می دهند.

ارتباطات و تعامل اجتماعی در تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی

برخی از ویژگی های ارتباط و تعامل اجتماعی ممکن است با اوتیسم مرتبط باشد و برخی از آنها ممکن است در نقاط عطف رشدی مشخص شوند. با این حال، همیشه اوتیسم را نشان نمی دهند.

جدول زیر برخی از ویژگی هایی را نشان می دهد که ممکن است بر اساس سن اوتیسم باشد.

سنویژگی های ارتباط اجتماعی و تعامل که ممکن است نشان دهنده اوتیسم باشد
همه سنیناز تماس چشمی اجتناب می کند یا تماس را حفظ نمی کند
تا 9 ماهبه نام پاسخ نمی دهد
در 12 ماهگیاز حرکات کمی استفاده می کند یا اصلاً استفاده نمی کند
در 18 ماهگیهیچ حرکت جذابی و جالبی از خود نشان نمی دهد
تا 2 سالمتوجه نمی شود که دیگران صدمه دیده یا ناراحت هستند
تا 3 سالگیمتوجه کودکان دیگر نمی شود یا به آنها در بازی ملحق نمی شود
تا 5 سالگیبرای یک مربی آواز نمی خواند، نمی رقصد یا اجرا نمی کند

رفتارها یا علایق محدود یا تکراری

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است رفتارها یا علایقی داشته باشند که برای افراد بدون اوتیسم غیرعادی به نظر می رسد. آنها می توانند شاخص بزرگتری از اوتیسم نسبت به تفاوت در ارتباطات اجتماعی و تعامل به تنهایی داشته باشند. مثلا:

  • ردیف کردن اسباب بازی ها و اشیاء و ناراحت شدن از اینکه زمانی مرتب نیستند
  • هر بار به یک شکل با اسباب بازی ها بازی می کنند
  • ناراحت شدن از تغییرات جزئی
  • ایجاد علایق وسواسی
  • تکرار کلمات یا عبارات بارها و بارها
  • حرکات تکراری مانند:
  • تکان دادن دست
  • تکان دادن بدن
  • چرخیدن در یک دایره فرضی

سایر خصوصیات برای تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی

سایر ویژگی هایی که در بین افراد مبتلا به اوتیسم رایج است عبارتند از:

  • نشان دادن رفتار بیش فعالی، تکانشی یا بی توجهی
  • داشتن عادات غذایی و خواب غیر معمول
  • داشتن خلق و خوی غیرمعمول یا واکنش های عاطفی
  • تجربه اضطراب، استرس یا نگرانی بیش از حد
  • ترس بیش از حد یا کمتر از حد انتظار

برخی شرایط پزشکی مانند اختلالات تشنج و مشکلات گوارشی نیز ممکن است در میان افراد مبتلا به اوتیسم رخ دهد.

بیشتر بخوانید: آیا عدم دستورپذیری کودک نشانه اوتیسم است؟

تشخیص

والدین یا مربیانی که متوجه تاخیر در رشد کودک می شوند باید با پزشک یا متخصص اطفال صحبت کنند که می تواند تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی و علت را تعیین کند.

تشخیص اوتیسم می تواند دشوار باشد زیرا آزمایش استانداردی وجود ندارد. در عوض، پزشکان بر تاریخچه رشد و رفتار کودک تکیه خواهند کرد. آنها ممکن است منتظر بمانند تا کودک 2 ساله شود تا تشخیص مطمئن تری داشته باشند.

برخی از کودکان ممکن است تا زمانی که خیلی بزرگتر شوند، تشخیص درستی دریافت نکنند، که می تواند مانع از دسترسی آنها به کمک های یک متخصص شود که برای رسیدن به پتانسیل کامل خود نیاز دارند.

در زیر برخی از ابزارهایی که پزشکان برای کمک به تشخیص اوتیسم در کودکان استفاده می کنند آورده شده است.

نظارت بر رشد

نظارت بر رشد شامل مشاهده و تعامل با یک کودک برای درک اینکه آیا به نقاط عطف رشد خود رسیده است یا خیر. هر مربی می تواند این کار را انجام دهد.

غربالگری رشدی

غربالگری رشدی فرآیند رسمی تری است که از پرسشنامه ها و چک لیست های پژوهش محور برای مقایسه رشد کودک با سایر کودکان هم سن استفاده می کند.

آکادمی اطفال آمریکا غربالگری روتین رشد را در سنین 9، 18 و 30 ماهگی و غربالگری خاص برای اوتیسم را در 18 و 24 ماهگی توصیه می کند.

ارزیابی رشدی

یک ارزیابی رسمی برای تشخیص اوتیسم و تفاوت اوتیسم و تاخیر رشدی است .

نتیجه گیری

با توجه به تجربه و تخصص کلینیک باقرزاده بهترین کلینیک‌ کاردرمانی در کرج در تشخیص اولین علائم اوتیسم ، می‌توان نتیجه گرفت که این مرکز به عنوان یکی از پیشروها در تشخیص اوتیسم و درمان اختلالات طیف اوتیسم است. از جمله خدماتی که این کلینیک ارائه می‌دهد، توانایی تفکیک بین اوتیسم و تاخیر رشدی است. با تکیه بر تجارب و دانش فنی متخصصان این مرکز، این موضوع حساس و پیچیده توسط آن‌ها به دقت تشخیص داده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www.instagram.com/clinic.bagherzadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.