اختلال یادگیری (ناتوانی در یادگیری، مشکل یادگیری، ضعف یادگیری) یکی از چالشهای مهم در مسیر تحصیلی و رشد کودکان است. این اصطلاح به طیفی از مشکلات پردازش مغزی اشاره دارد که مانع از یادگیری روان و مؤثر میشود. نکته مهم آن است که وجود اختلالات یادگیری، نشانهٔ کمبود هوش یا بیانگیزگی نیست؛ بلکه نتیجهٔ تفاوت در شیوهٔ پردازش اطلاعات مغز کودکان است. در این مقاله که بهصورت جامع و با استفاده از مترادفهای رسمی و عامیانه (مانند: ناتوانی یادگیری، مشکلات یادگیری، ضعف در یادگیری) تهیه شده است، به بررسی علل رایج، انواع، و راهکارهای تشخیص و درمان میپردازیم تا با آگاهی بیشتر، بتوانید بهترین تصمیم را برای آینده فرزند خود بگیرید.
اختلال یادگیری چیست؟
اختلالات یادگیری که بهطور رسمی با نامهایی مانند ناتوانی یادگیری یا مشکل یادگیری شناخته میشوند، گروهی از اختلالات عصبی–رشدی هستند که توانایی فرد در خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن، استدلال کردن یا انجام محاسبات ریاضی را تحت تأثیر قرار میدهند. این اختلالات اغلب با موارد زیر مرتبط هستند:
- دشواری در سازماندهی اطلاعات و مدیریت زمان
- حافظه ضعیف در یادگیری نکات جدید
- مشکل در توجه و تمرکز
- اختلال در هماهنگی حرکتی و برنامهریزی
از آنجا که مغز کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری اطلاعات را بهشکل متفاوتی پردازش میکند، باید روشهای آموزشی مناسب و مداخلههای تخصصی بهکار گرفته شود تا به آنها کمک کند بر این چالشها غلبه کنند و رشد تحصیلی بهتری داشته باشند.
در گفتوگوی روزمره، افراد معمولاً از واژهٔ تخصصی “اختلال یادگیری” استفاده نمیکنند و بهجای آن، از ترکیبی از عبارات رسمی و غیررسمی بهره میگیرند. در ادامه، ابتدا چند نمونه از نامهای رایج (عامیانه و نیمهرسمی) این اختلال را میخوانید، و سپس فهرستی از مهمترین علائم و نشانههای آن در کودکان ارائه میشود.
اسامی دیگر اختلال یادگیری در زبان عامیانه
- مشکل یادگیری
- دشواری در یادگیری
- ناتوانی یا ضعف در یادگیری
- دیرآموزی یا دیر یاد گرفتن
- نارسایی یادگیری
- مشکل در درس گرفتن
- مشکل در فهم دروس
گاه نیز عبارتهایی مانند «هوش پایین» یا «کندذهنی» بهاشتباه در میان مردم رایج شده است که بار معنایی منفی و غیرعلمی دارند و نباید برای تشخیص اختلال یادگیری بهکار بروند.
علائم و نشانههای اختلال یادگیری در کودکان
مشکلات خواندن
- سختی در تشخیص حروف و صداها (بهویژه حروف مشابه)
- کندخوانی یا نیاز به تکرار چندبارهٔ کلمات
مشکلات نوشتن
- دستخط ناخوانا یا حروف/کلمات ناقص
- جا انداختن مکرر حروف یا ترکیب نادرست کلمات
مسائل ریاضی
- دشواری در فهم مفاهیمی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم
- مشکل در تشخیص ارزش مکانی اعداد و عملیات ساده
حافظهٔ ضعیف
- فراموش کردن سریع دستورالعملها
- مشکل در یادآوری اطلاعات حتی پس از مطالعهٔ مداوم
عدم تمرکز و توجه
- حواسپرتی مکرر در کلاس یا محیط خانه
- نیاز به تکرار چندبارهٔ توضیحات برای یادگیری کامل
مشکل در سازماندهی و مدیریت زمان
- جاگذاشتن ابزار مدرسه یا فراموشکردن تکالیف
- بهتعویقانداختن کارها و سردرگمی در انجام مراحل مختلف کار
اختلال در هماهنگی حرکتی
- دستوپای کودکان هنگام انجام کارهای ظریف (مثل نقاشی یا رنگآمیزی) بهخوبی هماهنگ نیست
- دشواری در مهارتهای حرکتی درشت مثل دویدن یا پریدن در برخی کودکان (دیسپراکسی)
مشکلات گفتاری و زبانی
- بیان نادرست برخی واژهها
- اشتباه در دستور زبان (مخصوصاً در بیان افعال یا جملات پرسشی)
بیعلاقگی به درس و مدرسه
- احساس خستگی یا دلزدگی سریع از کتابها و تکالیف
- اجتناب از شرکت در فعالیتهای کلاسی
کاهش اعتمادبهنفس
- احساس شرم یا ترس از قضاوت همکلاسیها و معلمان
- امتناع از انجام تکالیف در حضور دیگران بهدلیل ترس از اشتباه
اختلال یادگیری در دانش آموزان ششم تا نهم
موضوع | توضیحات |
---|---|
دشواری در خواندن | دانشآموزان ممکن است در درک متن یا خواندن با سرعت و دقت مشکل داشته باشند. |
مشکل در مهارتهای ریاضی | عدم توانایی در حل مسائل ریاضی یا درک اصول اولیه ریاضی. |
عدم یادگیری توالی حروف | دانشآموزان ممکن است نتوانند ترتیب حروف الفبا یا دیگر توالیهای منطقی را به خاطر بسپارند. |
دشواری در یادگیری پیشوند، پسوند و ریشه کلمات | مشکلات در تحلیل ساختار کلمات و استفاده از آنها در متون مختلف. |
مشکل در پیگیری تکالیف | عدم توانایی در تکمیل تکالیف مدرسه به دلیل ناتوانی در تمرکز یا سازماندهی. |
عدم سازماندهی و تمیز کردن اتاق خواب | مشکل در مدیریت محیط شخصی و انجام وظایف روزمره. |
ناتوانی در خوشنویسی | نوشتار ناخوانا یا کندی در نوشتن حروف و کلمات. |
مشکل در مدیریت زمان | عدم توانایی در برنامهریزی یا پیروی از برنامه زمانی. |
ناتوانی در درک بحثهای شفاهی و بیان افکار | مشکلات در پردازش اطلاعات شفاهی و بیان ایدهها به صورت منطقی و روان. |
علائم و نشانههای اختلالات یادگیری: سنین پیشدبستانی
علائم | توضیحات |
---|---|
مشکلات تلفظ کلمات | ناتوانی در تلفظ درست کلمات یا بیان آنها به شکل نامفهوم. |
مشکل در یافتن کلمه مناسب | مشکل در بیان افکار و یافتن کلمه مناسب در جمله. |
مشکل در ریتم و قافیه | عدم توانایی در درک یا دنبال کردن ریتم و قافیه در اشعار و ترانهها. |
مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگها، اشکال، روزهای هفته | مشکلات در به خاطر سپردن اطلاعات پایهای مانند حروف، اعداد و موارد مشابه. |
مشکل در پیروی از دستورالعملها یا روالهای روتین یادگیری | ناتوانی در دنبال کردن دستورالعملها یا انجام وظایف مشخص. |
مشکل در کنترل ماژیک، مداد و قیچی یا رنگآمیزی درون خطوط | ناتوانی در انجام فعالیتهای حرکتی ظریف مانند استفاده از ابزار نوشتاری یا قیچی. |
مشکل با دکمهها، زیپها و بستن بند کفش | مشکلات در انجام وظایف روزمره که نیازمند هماهنگی حرکتی است. |
پنج علت رایج اختلال یادگیری در کودکان
1. نارساخوانی یا دیسلکسیا (Dyslexia)
نارساخوانی یا دیسلکسیا یکی از شناختهشدهترین انواع ناتوانی یادگیری است. این اختلال بر توانایی خواندن و گاه نوشتن تأثیر میگذارد و باعث میشود کودک در درک ساختار کلمات، تشخیص حروف و تجزیهٔ واجها (صداها) دچار مشکل شود.
- نارساخوانی واجی: کودک در شکستن کلمات بر اساس صداها و بخشبندی آنها ناتوان است.
- نارساخوانی بینایی: کودک شکل صحیح کلمات را به خاطر نمیآورد و در بازنویسی آنها دچار مشکل میشود.
- نارساخوانی نامگذاری: کودک در نامگذاری سریع حروف و اعداد پشت سر هم با دشواری روبهرو است.
درمان نارساخوانی معمولاً شامل کاردرمانی گفتاری، آموزشهای تخصصی خواندن و گاهی روشهای دیداری–شنیداری میشود.
2. اختلال کمبود توجه و بیشفعالی (ADHD)
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) یا همان اختلال کمبود توجه و بیشفعالی، یکی دیگر از دلایل متداول مشکلات یادگیری کودکان است. در این شرایط، کودکان در تمرکز طولانیمدت روی یک موضوع دچار مشکل میشوند و بهراحتی حواسشان پرت میشود.
- بیتوجهی (ADD): شامل حواسپرتی زیاد، مشکل در یادگیری از دستورالعملها و ضعف در سازماندهی وظایف.
- بیشفعالی و تکانشگری: شامل بیقراری مداوم، پرتحرکی بیش از حد، و عملکردن بدون فکر است.
ترکیبی از روشهای رواندرمانی، آموزش مهارتهای اجرایی و در برخی موارد دارودرمانی، به کنترل این وضعیت کمک میکند.
3. دیسکالکولیا یا ناتوانی ریاضی (Dyscalculia)
دیسکالکولیا (برخی آن را دیسکلکولیا تلفظ میکنند) یکی از انواع اختلال یادگیری در مهارتهای ریاضی است. در این اختلال، کودک درک درستی از مفاهیمی همچون کمیت اعداد، ارزش مکانی اعداد و عملیات پایهای ریاضی ندارد.
- مشکل در تشخیص اعداد و ارزش مکانی آنها
- دشواری در شمارش، جمع و تفریق ساده
- اضطراب ریاضی و پرهیز از بازیهایی که شامل اعداد هستند
در صورت عدم تشخیص و درمان بهموقع، کودک در مدیریت زمان، مسائل مالی و کارهای روزمره دچار مشکل میشود.
4. دیسگرافی یا اختلال نوشتن (Dysgraphia)
دیسگرافی به مشکلات در نوشتن، دستخط، هجیکردن و گاهی رسم اشکال اشاره دارد. کودکان مبتلا به دیسگرافی ممکن است نتوانند مداد را بهدرستی در دست بگیرند، فاصلهٔ بین حروف را درست رعایت نکنند یا حروف را به شکل ناقص بنویسند.
- دستخط ناخوانا و املای ضعیف
- مشکل در همزمانی فکر کردن و نوشتن (مثلاً هنگام نوشتن داستان، حقایق مهم را جا میاندازند)
- دشواری در ترسیم مجدد اشکال و حروف
مهمترین روشهای کمک به کودکان دارای دیسگرافی، استفاده از ابزارهای کمکآموزشی (مانند کیبورد)، تمرینهای حرکتی ظریف و آموزشهای فردی است.
5. دیسپراکسی یا اختلال هماهنگی رشدی (Dyspraxia)
دیسپراکسی (گاهی آپراکسی رشدی هم گفته میشود) با اختلال در هماهنگی حرکتی مرتبط است و بر مهارتهای حرکتی ظریف یا درشت تأثیر میگذارد.
- دیسپراکسی ایدئوموتور: مشکل در انجام فعالیتهای ساده نظیر استفاده از قاشق و چنگال
- دیسپراکسی ایدهآل: دشواری در انجام کارهای چندمرحلهای مانند بستن بند کفش یا دوچرخهسواری
- دیسپراکسی اوروموتور: مشکل در هماهنگی عضلات دهان برای تلفظ درست کلمات
- دیسپراکسی ساختاری: اختلال در درک روابط فضایی و مکانی
کودکانی که از این اختلال رنج میبرند، اغلب با کاردرمانی جسمی، گفتاردرمانی و تمرینهای هماهنگی حسی–حرکتی تحت درمان قرار میگیرند.
اگر هر یک از دغدغههای بالا یا پرسشهای مشابهی را دارید، به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام و مداخلات درمانی مؤثر، تأثیر چشمگیری در بهبود مهارتها و توانمندیهای کودک مبتلا به اختلال های یادگیری دارد. هیچ کودک با اختلال یادگیری دقیقاً شبیه به هم نیست و هر کدام مسیر و سرعت رشد متفاوتی دارند. بنابراین، با مراجعه به متخصصان باتجربه در مراکزی نظیر کلینیک توانبخشی باقرزاده (شهر کرج) میتوانید برنامهای اختصاصی و متناسب با نیازهای فرزندتان دریافت کنید.
آدرس: کرج، چهارراه طالقانی جنب اداره پست ساختمان پزشکان امید طبقه 7 واحد 704
چگونه اختلال یادگیری را تشخیص دهیم؟
تشخیص اختلال یادگیری نیازمند ارزیابی دقیق از سوی متخصصان رشد کودک و گاه تیمهای چندرشتهای (روانشناس، گفتاردرمانگر، کاردرمانگر) است. برخی نشانههای هشداردهنده عبارتند از:
- افت تحصیلی مکرر در یک یا چند درس مشخص
- بیعلاقگی به کتاب خواندن و نوشتن
- مشکلات حافظه و فراموشی مکرر دستورالعملها
- بیدقتی و حواسپرتی در کلاس درس
در صورت مشاهدهٔ هر یک از این علائم در کودکان، مراجعه به متخصص برای ارزیابی تخصصی توصیه میشود.
روشهای درمان و کنترل اختلال یادگیری
- کاردرمانی: تقویت هماهنگی حرکتی و افزایش مهارتهای نوشتاری و حرکتی ظریف از اهداف اصلی کاردرمانی است.
- گفتاردرمانی: تمرکز بر مشکلات گفتاری، شنیداری و درک زبان برای کودکانی که دچار اختلالات پردازش زبانی هستند.
- آموزشهای انفرادی و تخصصی: استفاده از روشهای چندحسی (دیداری، شنیداری، لمسی) در آموزش خواندن و نوشتن.
- رفتاردرمانی: مخصوصاً در مواردی که اختلال کمبود توجه و بیشفعالی (ADHD) وجود دارد؛ کمک میکند مهارتهای تمرکز و خودکنترلی تقویت شود.
- استفاده از ابزارهای کمکآموزشی: مثل نرمافزارهای خواندن (Text-to-Speech)، دیکتهٔ گفتاری، یا کیبورد برای کودکانی که در نوشتن مشکل دارند.
نکات تازه دربارهٔ اختلال یادگیری در دورههای مختلف تحصیل و عوامل زمینهساز
در ادامه، چند موضوع جدیدی را که در متن اخیر مطرح شده و پیشتر بهطور جزئی به آنها پرداخته نشده بود، بازنویسی میکنیم:
1. تغییرات علائم از مهدکودک تا دبیرستان
- اختلال یادیگیری در کودکان مهدکودک تا کلاس پنجم ابتدایی: کودکان در یادگیری مفاهیم پایه (مانند صداها، کلمات ابتدایی و مفاهیم سادهٔ ریاضی) دچار سردرگمی هستند و ممکن است اشتباهات متعددی در املا و خواندن داشته باشند. همچنین، بهسختی مهارتهای جدید را میآموزند و در یادآوری اطلاعات با مشکل مواجه میشوند.
- اختلال یادیگیری در کودکان پایه ششم ابتدایی تا نهم: در این سن، دشواری در خواندن پیشرفتهتر (مثلاً متون طولانیتر)، پیگیری تکالیف و سازماندهی کارها پررنگتر میشود. دانشآموزان ممکن است توانایی مدیریت زمان و انجام وظایف متوالی را از دست بدهند.
- اختلال یادیگیری در کودکان پایه متوسطه و بزرگسالی: در این مرحله، چالش در نگارش صحیح یک کلمه به شیوههای مختلف در یک متن دیده میشود. کندی در انجام فعالیتها و ناتوانی در تمرکز بر مفاهیم غیرملموس نیز بیشتر بروز پیدا میکند.
2. عوامل بروز اختلال یادگیری
برخی از زمینههای جدیدی که در متن به آنها اشاره شده است، بهطور خلاصه عبارتاند از:
- سابقه خانوادگی و ژنتیکی: وجود اختلال یادگیری در والدین یا خویشاوندان نزدیک میتواند احتمال بروز آن را در فرزند افزایش دهد.
- رشد ضعیف جنینی: قرارگرفتن جنین در معرض الکل، مواد مخدر یا سموم شیمیایی، رشد مطلوب مغز را مختل میکند.
- زایمان زودرس و وزن بسیار پایین هنگام تولد: این شرایط ممکن است به آسیبپذیری بیشتر مغز و اعصاب منجر شود.
- تجربهٔ تروماها و آسیبهای جسمی یا عاطفی: ضربهٔ شدید به سر یا قرارگرفتن طولانیمدت در موقعیتهای استرسزا و سوءاستفاده عاطفی همگی میتوانند در شکلگیری تفاوتهای عصبی نقش داشته باشند.
3. اختلال دیسلکسیا در گذر زمان
در متن اخیر، بر طولانیبودن روند تشخیص اختلال دیسلکسیا (اختلال یادگیری خواندن) تأکید شده است. ممکن است این اختلال سالها در دانشآموزان پنهان بماند و تنها زمانی تشخیص داده شود که در پایههای تحصیلی بالاتر با مشکلات جدی در درک مطلب یا خواندن روان مواجه شوند. همچنین، گاهی در توانایی بیان شفاهی و مهارتهای ارتباط کلامی نیز اختلال ایجاد میشود.
سؤالات متداول
- آیا اختلال یادگیری بهمعنای پایینبودن بهرهٔ هوشی کودک است؟
خیر، اختلال یادگیری به شیوهٔ پردازش مغز مربوط میشود و ارتباط مستقیم با هوش ندارد. بسیاری از افراد باهوش نیز ممکن است یک یا چند نوع اختلال یادگیری داشته باشند. - از چه سنی میتوان اختلال یادگیری را تشخیص داد؟
نشانههای اولیه ممکن است از سنین پیشدبستانی آشکار شود، اما معمولاً تشخیص قطعی پس از ورود به مدرسه و ارزیابیهای تخصصی دقیق صورت میگیرد. - آیا این اختلالها قابل درمان هستند؟
هرچند ممکن است نتوان اختلال یادگیری را بهطور کامل ریشهکن کرد، اما با تشخیص زودهنگام و استفاده از روشهای آموزشی مناسب، میتوان آن را کنترل کرد و به بهبود چشمگیری دست یافت. - آیا ناتوانی یادگیری به رشد اجتماعی کودک آسیب میزند؟
در صورت عدم دریافت آموزشها و کمکهای لازم، ممکن است کودک در برقراری روابط اجتماعی و عزتنفس خود دچار مشکل شود. اما حمایت خانواده و استفاده از خدمات تخصصی میتواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.
مرکز اختلال یادگیری؛ راهنمای جامع تشخیص و درمان در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان کلاس اول و بهطور کلی اختلال یادگیری کودکان دبستانی، یکی از رایجترین چالشهایی است که والدین در آغاز تحصیل با آن روبهرو میشوند. گاهی والدین متوجه میشوند که فرزندشان در درس خواندن، نوشتن و حتی حل مسائل ریاضی، همانند همسالان خود پیشرفت نمیکند. در این شرایط، مراجعه به یک مرکز اختلال یادگیری معتبر و آگاه شدن از انواع روشهای درمانی، میتواند گام نخست در حل مشکل باشد. اما اختلال یادگیری در کودکان پیش دبستانی نیز کماهمیت نیست؛ چراکه تشخیص زودهنگام در این سن، شانس موفقیت فرزندتان را در سالهای آینده افزایش میدهد.
تشخیص اختلال یادگیری
تشخیص اختلال یادگیری عموماً با استفاده از ابزارهای تشخیص اختلال یادگیری مانند آزمونهای روانشناختی، ارزیابیهای گفتاردرمانی و کاردرمانی انجام میشود. این ارزیابیها کمک میکنند تا نوع و شدت مشکل کودک مشخص شود. به عنوان مثال، در مواردی که کودک در کنار اختلالات یادگیری، ویژگیهای اوتیسم را نیز نشان میدهد، تشخیص صحیح برای اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم ضرورت بیشتری مییابد.
انواع اختلال یادگیری
- اختلال یادگیری ریاضی
یا همان دیسکالکولیا، که توانایی کودک در درک ارزش مکانی اعداد، عملیات جمع و تفریق و حل مسائل ساده را با مشکل مواجه میکند. - اختلال یادگیری نوشتن چیست؟
این پرسش اشاره به دیسگرافی دارد که طی آن کودک در نوشتن روان، تنظیم فاصله حروف و حتی درک املا دچار دشواری میشود. در مواردی، اصطلاح “اختلال یادگیری املا” نیز به کار میرود که بر مشکلات هجیکردن و نگارش صحیح کلمات تمرکز دارد. - درمان اختلال یادگیری خواندن
مشکل در تشخیص حروف، کندخوانی یا عدم درک مناسب متون، بیانگر نوعی اختلال خواندن است (دیسلکسیا). گاهی برای درمان اختلال یادگیری فارسی و دروس زبان فارسی در کودکان، از رویکردهای چندحسی (شنیداری، دیداری و لمسی) استفاده میشود.
روشهای درمان اختلال یادگیری در کودکان
- کاردرمانی برای اختلال یادگیری: در این شیوه، تمرکز بر بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و درشت است تا کودک بتواند با هماهنگی دست و چشم، نوشتن یا انجام تکالیف خود را بهتر مدیریت کند.
- درمان اختلال یادگیری از طریق آموزشهای تخصصی: استفاده از روشهای علمی برای تدریس ریاضی، خواندن و نوشتن، نقش مهمی در موفقیت تحصیلی کودک دارد.
- درمان اختلال یادگیری در کودکان با بهرهگیری از گفتاردرمانی: در شرایطی که اختلالات زبانی یا مشکل در بیان و تلفظ وجود دارد، گفتاردرمانی میتواند مسیر یادگیری را هموارتر سازد.
- داروی درمان اختلال یادگیری: گاهی در کنار روشهای غیردارویی، از داروهای مرتبط با بهبود تمرکز و کاهش اضطراب کودکان (بهویژه در موارد همراه با ADHD) استفاده میشود. بااینحال، مصرف هر نوع دارو باید زیر نظر پزشک متخصص باشد.
اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم
در برخی موارد، اختلال یادگیری در کودکان اوتیسم به دلیل مشکلات پردازش حسی یا ارتباطی، پیچیدهتر از سایر کودکان است. در چنین شرایطی، استفاده از روشهای مداخلهٔ چندرشتهای (روانشناس، گفتاردرمانگر، کاردرمانگر و معلم متخصص) تأثیر چشمگیری در بهبود تعامل کودک با محیط اطراف دارد.
چرا تشخیص و درمان زودهنگام مهم است؟
- پیشگیری از افت تحصیلی شدید
- تقویت اعتمادبهنفس کودک
- بهبود مهارتهای اجتماعی و ارتباطی
- جلوگیری از طولانیتر شدن فرایند مداخلات درمانی
اگر کودک شما در خواندن، نوشتن یا حل مسائل ریاضی به نسبت همسالان خود عقبتر است، احتمال وجود اختلال یادگیری وجود دارد. توصیه میشود با مراجعه به یک مرکز اختلال یادگیری معتبر و انجام تشخیص اختلال یادگیری تخصصی، مسیر درمان اختلال یادگیری در کودکان را هرچه زودتر آغاز کنید. فراموش نکنید که هر روش درمانی، از جمله کاردرمانی برای اختلال یادگیری یا حتی مصرف احتمالی داروی درمان اختلال یادگیری، باید زیر نظر کارشناسان مجرب و با در نظر گرفتن شرایط منحصربهفرد فرزندتان انجام شود.
با تشخیص و مداخله سریع، میتوان کودک را در مسیر تحصیلی موفقتری هدایت کرد و مانع از سرخوردگی یا افت اعتمادبهنفس او شد. این امر در کودکان دبستانی و پیشدبستانی بهمراتب اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که یادگیری پایههای اولیهٔ تحصیل را شکل میدهد و پایهای مستحکم برای آیندهٔ علمی و شخصی کودک فراهم میکند.
اختلال یادگیری (ناتوانی یادگیری، مشکل یادگیری، ضعف یادگیری) ممکن است در هر کودکی با هر سطح هوشی رخ دهد. مهمترین نکته، تشخیص زودهنگام و اقدام برای استفاده از روشهای درمانی و آموزشی تخصصی است. اگر کودک شما نشانههایی از اختلالات یادگیری را بروز میدهد، توصیه میکنیم هرچه سریعتر با متخصصان مربوطه (روانشناس، گفتاردرمانگر، کاردرمانگر) مشورت کنید. مراکز تخصصی و حرفهای، با در اختیار داشتن کادر مجرب، میتوانند در بهبود و پیشرفت کودکان دارای اختلال یادگیری مؤثر باشند.
مرکز گفتاردرمانی و کاردرمانی فاطمه باقرزاده در کرج، یکی از مراکز معتبر در این حوزه است که با تکیه بر دانش و تجربهٔ متخصصین خود میتواند در تشخیص و بهبود اختلال یادگیری کودکان، گامهای مؤثری بردارد.
با تشخیص و مداخلهٔ بهموقع، فرصت بالندگی بیشتری برای کودکان فراهم میشود و آنها میتوانند تواناییهای خود را شکوفا کرده و در مسیر تحصیل و زندگی موفقتر عمل کنند.